Toon zoekbalkToon menu

Gastlessen zorgen voor kruisbestuiving mbo en gehandicaptensector 13/07/2020

Hoe is het om in de gehandicaptensector te werken? En wat zijn daar de dagelijkse werkzaamheden? Voor veel mbo-docenten en -studenten is dat niet helemaal duidelijk. De docenten staan al jaren voor de klas, maar weten niet meer exact hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Ook leerlingen kunnen zich maar moeilijk een beeld vormen bij wat de gehandicaptenzorg inhoudt. Daarom start ZonMw een nieuw project met gastlessen binnen het mbo. Het belangrijkste doel is om de gehandicaptensector beter over het voetlicht te brengen bij studenten.

Onderwijs gehandicaptenzorg

Vouchers

Voor de gastlessen worden zogeheten ‘Gewoon Bijzonder-vouchers’ uitgegeven. Met de voucher kunnen zorgprofessionals, samen met ervaringsdeskundigen, gastlessen verzorgen op het mbo. Zo krijgen de docenten en studenten een helder beeld van de hedendaagse gehandicaptensector.

Vul de poll in Kun je het onderwijs verrijken met jouw kennis?
 
120
 
1
 
2
Aantal stemmen: 123

Kruisbestuiving

Doel van de ‘Gewoon Bijzonder-vouchers’ is om een kruisbestuiving te realiseren tussen de gehandicaptensector en de (maatschappelijke) zorgopleidingen (zoals bijvoorbeeld verzorgende IG, mbo-verpleegkundige of persoonlijke begeleider gehandicaptenzorg). De voucher biedt hiervoor financiële ondersteuning. De kruisbestuiving vindt niet alleen van gehandicapten- naar onderwijssector plaats, maar ook andersom. Ook de docenten kunnen hun kennis en ervaringen overbrengen op de zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen.  

Wie kan aanvragen?

Een mbo en een zorgorganisatie in de gehandicaptensector kunnen gezamenlijk een aanvraag indienen. In de aanvraag wordt opgenomen wat er georganiseerd gaat worden om ervoor te zorgen dat mbo-docenten meer inzicht krijgen in het ‘echte’ praktijkwerk. Ook wordt opgenomen hoe de docent relevante kennis gaat overbrengen naar de zorgpraktijk. Vanaf 15 juli 2020 kunnen aanvragen voor de ‘Gewoon Bijzonder-vouchers’ worden ingediend. Let op, er is een beperkt budget en er geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.

Meer informatie

Meer informatie over de voorwaarden en de aanvraagprocedure is te vinden op de website van ZonMw. Daar is ook meer informatie te vinden over het programma Gewoon Bijzonder.


Project Leren en onderwijs van Vilans 

Binnen het project ‘Leren en onderwijs’ werkt Vilans aan het verbeteren van het aanbod voor het onderwijs. In de afgelopen maanden hebben we hiervoor (digitale) focusgroepen gehad met docenten van verschillende onderwijsinstellingen en onderwijsrichtingen binnen het mbo en hbo. Tijdens de focusgroepen hebben we gevraagd hoe docenten de kennispleinen gebruiken en welke behoeftes er zijn. Meer weten over dit project? Neem contact op met Tessa Dadema

Eerste resultaten

  • Er wordt actief gebruik gemaakt van de kennisproducten die aanwezig zijn op de kennispleinen.
  • Docenten geven studenten vaak opdrachten om te zoeken op de kennispleinen.
  • Docenten hebben behoefte aan voorbeelden, casussen en opdrachten die zorgen voor de koppeling van theorie naar praktijk.
  • Er is vooral behoefte aan visuele informatie zoals infographics en filmpjes.
  • Docenten hebben behoefte aan tips en werkvormen over hoe ze producten in kunnen zetten in het onderwijs. Daarbij leren ze graag van andere docenten.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]



Reacties

Heleen Dusseldorp 4/8/2020

Ik werk 20 jaar in de VG zorg.
Ik heb de functie begeleider, dat is een bewuste keuze geweest ivm de inhoud van de functie en de relatie die je hebt met de cliënten.
Tijdens mijn verzorgende IG opleiding merkte ik dat de lesstof mbt de VG zorg niet geheel volledig was, dat is jammer want daardoor mis je de mogelijkheid om mensen te motiveren om in de VG zorg te gaan werken.
Tijdens de opleiding moest ik een presentatie geven over mijn werk en dat was geweldig om te doen. Mensen/ klasgenoten vertellen over het vak vanuit mijn ervaring en enthousiasme dat gaf hen en mij zoveel energie.
Het is zo'n mooie kant van de zorg de VG

Vriendelijke groet
Heleen Dusseldorp


Susanne Fahner 24/7/2020

Hoi,

Ik werk inmiddels 19 jaar in de zorg.
Ik ben begonnen als leerling bbl spw4 binnen de twentsezorgcentra . Ik heb daar met mensen met een verstandelijke beperking gewerkt met verschillende niveau's. Van laag naar midden en lvb.
Ik heb mijn opleiding voltooid en ben daar als zorgcoordinator aan de slag gegaan.

Ik zocht verruiming van mijn werkervaring en heb een uitstapje gedaan naar de tbs. Ik heb daar intern de leergang gedaan voor sociotherapeut. Een interresante leerervaring in een totaal andere setting en doelgroep.

Toch ben ik weer terecht gekomen binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking . Ik heb mij ontwikkeld als coach zeggenschap, ik begeleid clienten in het hebben van inspraak en zeggenschap binnen hun eigen leven bij de twentse zorgcentra. En werk ook met ervaringsdeskundigen .

We ontwikkelen workshops en hebben al regelmatig gast l essen verzorgd op het roc in hengelo. Het is vanuit een ander perspectief . Hoe de client(bewoner) het beleeft!

Niet een heel uur theorie maar middels de eigenheid van ervaring en de creativiteit van de ervaringsdeskundigen .Ze nemen de leerlingen mee in hun wereld.
Door te doen en te ervaren en met elkaar het open ge s prek te voeren.
Echt mooi om te zien hoe dit gaat en wat het te weeg brengt!

Als coach begeleid ik de ervaringsdeskundigen en sta ik er naast.
Maar ik kan ook vragen beantwoorden van de leerlingen of aanvullen vanuit mijn ervaring als begeleider .

Van de docenten hoor je terug dat het waardevol is en een aanvulling.
Helaas kwam corona en zijn er gastlessen komen te vervallen.

Ik las bovenstaande en dacht ga toch reageren , misschien is het overbodig en zijn we ingedeeld om nog gastlessen te gaan verzorgen.

Met vriendelijke groeten,
Susanne Fahner
Coach zeggenschap, bureau zeggenschap
De twentsezorgcentra
Betrokken bij de sterkplaats roc hengelo.


Danielle Almer 20/7/2020

Ik heb me in 2006 laten omscholen van assurantie-adviseur naar sociaal pedagogisch hulpverlener en zou iedereen (bijna iedereen) deze overstap gunnen.
Na ervaring te hebben opgedaan door het begeleiden van diverse doelgroepen ben ik momenteel coördinerend begeleider van twee woongroepen voor clienten met een licht tot matig verstandelijke beperking. Voor veel van onze stagiaires is de doelgroep nieuw, het werken in teamverband en soms niet duidelijk dat er een bepaalde basishouding nodig is om dit werk te kunnen en mogen doen, inlevingsvermogen, kennis, flexibiliteit, oprecht en jezelf zijn maar vooral respect. Mensen met een beperking hebben dezelfde rechten en plichten als ieder andere burger en recht eigen keuzes te maken, daar waar gevraagd zullen wij hierbij ondersteunen. Het lijkt mij heel leuk een gastcollege hierover te geven


Dave Smit 18/7/2020

Hallo,

Zelf ruim 15 jaar werkzaam in de zorg.
Waarvan ruim jaar met mensen met ernstige meervoudig beperkten en ouder wordende clienten op een dagbesteding centrum.
Daarnaast werk ik geruime tijd als contact specialist middels subtiele clownstechnieken.
Contact maken dus middels theater, muziek en aanraking is graag wat ik wil doorgeven aan studenten jammer dat een organisatie wel altijd oproep doet maar dat het er bijna nooit van komt.


Arjette 18/7/2020

In mijn ruim 15 jaar als gedragsdeskundige in de VG zie ik dat we voorheen een inservice opleiding hadden die precies de goede mensen opleidden die we nodig hadden. Daarna werd het onderwijs overgenomen door mbo opleidingen en werden mensen in brede klassen gezet waardoor ik les stond te geven voor de gemotiveerde enkeling en de ongeintresseerde anderen die soms niet eens een pen mee hadden of hun jas uit trokken. In plaats van de diepte in met de gemotiveerde leerlingen, was het hard werken om de rest in elk geval niet storend aanwezig te laten zijn. Nu met gastlessen zou het mooi zijn om die gemotiveerde mensen extra te bereiken, echter is dan wel mijn wens dat we ook echt meer kunnen doen dan alleen het oppervlak aanstippen.


Winfried van Westen 17/7/2020

ja werken met mensen met een verstandelijke beperking is een prachtige levensles. Al jaren begeleid ik stagiaires uit het mbo en het is steeds weer een shock als ik merk hoe weinig ze over onze sector in hun opleiding horen. De jaren lange ervaring inmiddels maken dat ik mooie praktijk voorbeelden kan geven en mensen de ervaring van onze doelgroep op het begeleiden in verschillende vormen kan verduidelijken.


Bart Roest 16/7/2020

ja zeker. Ik heb inmiddels al een paar gastlessen op mijn naam staan. Waaronder ouder wordende mensen met lvb en palliatieve zorg. Erg leuk om te doen en de studenten vinden het echt heel gaaf om iets te horen uit de praktijk. Maar ik heb meer te vertellen over benadering, groepsdynamica, psychische stoornissen, het belang van kennis over ontwikkelingsleeftijd, etcetera


Renate Werkman 16/7/2020

Als coördinerend begeleider van een dagcentrum waar ouderen met intensieve zorgvraag en EMB clienten komen, ondersteun ik dit initiatief volledig. Inmiddels heb ik zelf al een aantal jaren ervaring door gastlessen te geven over de doelgroep EMB aan leerlingen van een Entree opleiding. Na de gastles komen de leerlingen (die dat willen) met hun docent(en) naar onze locatie om samen met clienten en begeleiders een wandeling te maken. Op deze manier krijgen de leerlingen inderdaad een beter beeld van de doelgroep. Door de relatie die we opbouwen ontstaan er gesprekken om de gastlessen uit te breiden voor andere niveau's in de zorg.
Een vervolgstap die we aan het onderzoeken zijn en inmiddels al een keer hebben geprobeerd, is om de leerlingen een dag op onze locatie les te geven. Voordelen van zo'n dag zijn een afwisselend programma door theorie van docenten, gastles van begeleiders, meekijken en helpen op de werkvloer.
Mooie ontwikkelingen!
De uitdaging bij deze ontwikkelingen is wel dat de zorg en aandacht voor de client centraal blijft staan.


Ariecke de Ronde 16/7/2020

Al jaren werk ik als Begeleider B met (Z)EMB-tieners. Met enorm veel liefde en passie. Ondertussen die ik de deeltijdopleiding HBO Social Work aan de CHE. Tot mijn verbazing komt de gehandicaptenzorg nauwelijks aan bod, zelfs de specifieke module gaat enkel en alleen over LVB. Vanuit deze 'frustratie' ben ik onderzoek gaan doen over de beeldvorming van de GHZ onder eerste en tweedejaars voltijdstudenten. De GHZ kwam er zeer belabberd vanaf. Volgend jaar studeer ik af en wil ik invloed hebben op die beeldvorming. Van meerdere kanten krijg ik te horen dat ik met passie over mijn werk kan vertellen waardoor mensen er al een ander, mooier, completer beeld van krijgen. Deze trend moet echt doorgezet worden.
Stagiaires komen veelal totaal onvoorbereid het werkveld in en haken binnen de kortste keren gedesillusioneerd af, zo jammer. En ondertussen kampen we met een personeelstekort.
Van initiatieven zoals in het bovenstaande artikel, wordt ik echt heel enthousiast!


Brenda Schappin 16/7/2020

Mijn kennis en ervaring ligt op het gebied van (buiten) spelen. Spelen is een recht (en een must!) dat is vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. (Buiten)spelen en contact maken met andere kinderen is voor veel kinderen met een beperking echter niet vanzelfsprekend. Ik kan workshops/lessen verzorgen over de waarde van spel en gebruik daarbij heel praktische werkvormen.
Brenda Schappin, eigenaar Buitengewoon Spelen
https://www.linkedin.com/in/brenda-schappin-sondag


Yvonne Varkevisser 16/7/2020

Ik ben 2 jaar geleden geslaagd voor verzorgende IG, ik werk 10 jaar in de GHZ met veel plezier.
In mijn klas was ik de enige in de gehandicaptencentrum. Ik merkte aan klasgenoten en leraren dat ze er weinig tot geen ervaring hebben hiermee en daardoor niet zien hoe mooi het werk hierin is. Ik mocht zelfs helpen met het maken van de toets omdat er te weinig bekend is. Zo jammer. Ik weet zeker dat mensen anders gaan kijken bij meer informatie naar gehandicapten


Rian van Eekelen 16/7/2020

34 jaar ervaring in de gehandicapten zorg waarvan 15 jaar ervaring als praktijkopleider en trainer/docent.
Toekomstige zorgmedewerkers "klaarstomen" voor het vak is een must om, ook in de toekomst, kwaliteit van zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden.


Jennette Mooibroek 16/7/2020

Ik heb NAH door een hersenbloeding en ben dus ervaringsdeskundige en geef soms gastlessen


Joke den Hartog 16/7/2020

Ik ben leerkracht geweest in het speciaal onderwijs.Ik kan dus voor een klas staan en lesgeven.Sinds 18 jaar ben ik ambulant woonbegeleider bij mensen die zelfstandig wonen en een LVB hebben.
Deze doelgroep is niet zo bekend en verdient meer aandacht.
Je moet zelfstandig kunnen werken en beslissen ,weten hoe de wereld in elkaar zit en dit zorgt voor een prachtige ontwikkeling van jezelf.(weinig tot geen medische zorg )
Ik maak anderen graag warm voor dit prachtige vak.
Binnen mijn organisatie worden al regelmatig gast lessen gegeven op het MBO .Er zijn voldoende “materialen” om te gebruiken. Ik heb zelf een aantal jaren workshops verzorgd voor de startende nieuwe leerlingen binnen mijn organisatie.


Richard Huigen 16/7/2020

Woonbegeleider op een NAH locatie.
Sinds 2011 ben ik na overstap uit de techniek in de NAH zorg beland.
Het is een relatief nieuwe doelgroep om mee te werken.
Ik vind het nu nog steeds fascinerend om met deze doelgroep te werken.
Maar er zijn ook zaken die achter de schermen moeten worden gedaan , die je niet op school leert.
Contact leggen met instanties, hulpmiddelen aanvragen, dat soort praktische zaken.
Soms ook begeleiden of een luisterend oor bieden in de verschillende levensstadia.

Ik zou zeker een gastles willen verzorgen,.


Ria 16/7/2020

Jaren achtereen heb ik als ouder van een verstandelijk beperkte dochter en bestuurslid van de VOGG en nu KansPlus (Landelijke en regionale Vereniging van ouders van verstandelijke beperkten) gastlessen verzorgd op alle zorgonderwijsniveaus. LO, MBO en HBO. Leerlingen en studenten hingen aan mijn lippen!


Astrid 16/7/2020

Onbekend maakt onbemind,
Luisteren naar fluisteren,
Elke mogelijkheid benutten.
Als teamleider op een KDC voor kinderen met EMB zijn bovenstaande slogans dagelijkse kost. Niet alleen verzorgen, maar juist op zoek naar wie is dit kind en waar liggen de ontwikkelingskansen.
Dit filmpje zegt alles!!
https://youtu.be/g0OcMOAWRY4


Martina 16/7/2020

Door mijn jarenlange onderwijservaring in het Voortgezet Speciaal Onderwijs als vakleerkracht Zorg&Welzijn beschik ik over de nodige kennis over de doelgroep. De praktijklessen die ik verzorg sluiten aan bij de toekomstige werkplekken van de leerlingen. Mijn kennis en ervaring over de doelgroep en het aanleren van praktische vaardigheden kan van waarde zijn voor MBO studenten.


Inge Koning 16/7/2020

Ik denk dat we met de ervaringsdeskundigen lvb van Cosis een mooie bijdrage kunnen leveren aan verrijking van kennis in het onderwijs door het geven van gastlessen in Groningen en Drenthe! We hebben hierin al wat ervaring opgedaan en willen dit graag uitbreiden.

Inge Koning, programmacoördinator ervaringsdeskundigheid lvb Cosis


Caroline 16/7/2020

Vroeger stond ik als praktijk mens gewoon voor de klas in de z opleiding . Men kreeg les van orthopedagoog, avg, behandelaren (fysio ergo) allemaal vanuit de praktijk. En diegenen kenden ook de plekken / bewoners waar je mee te maken had.


Priscilla Kootstra 16/7/2020

Ik denk dat ik het onderwijs zeker kan verrijken met mijn kennis want ik ben assisterend Ervaringsdeskundige, dus zet mijn ervaring in op verschillende werkplekken en heb ook verschillende ervaringsverhalen geschreven.
Ook heb ik vaker voorlichting gegeven op hogere scholen.


Elsz de Roos 16/7/2020

Ik heb verschillende functies gehad bij verschillende zorginstellingen. Ik was ambulant bereider en groepsleider in de verstandelijke beperkten zorg, ik heb als vaste nachtdienst medewerker gewerkt in een instelling voor doofblinden, ik was behandelrapporteur in een TBSk-kliniek en nu werk ik als geestelijk begeleider bij Trajectum, een instelling die behandeling en begeleiding biedt aan mensen met een verstandelijke beperking, psychiatrische problematiek, vaak binnen een forensisch kader.
Als ik Studenten iets zou mogen vertellen over het vak dan gaat het over ‘recht doen aan individuen’. Dat ieder mens, ook een mens met een beperking Het recht heeft om te worden wie hij is. Dan heb ik het over seksuele ontwikkeling en geaardheid, cultuur, maatschappelijke mogelijkheden en het ontdekken en ontwikkelen van kwaliteiten en talenten. iemand niet beperken tot zijn diagnose of handicap, maar juist met de kennis die er over zijn of haar beperkingen is, verder kijken en inspireren.
De wet zorg en dwang levert hier een bijdrage aan, maar om deze goed in de praktijk uit te voeren, is er motivatie, extra aandacht en dialoog nodig.
Ik zou studenten alvast vertrouwd willen maken met moreel beraad. Ik ben binnen mijn organisatie gespreksleider moreel beraad en weet uit ervaring hoe goed deze methodiek werkt.
Groet, Elsz de Roos


Gea 16/7/2020

Met ruim 30 jaar ervaring in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking durf ik wel te beweren dat ik kennis over het vak in huis heb. De laatste 12 jaar ben ik samen met mijn partner zorgondernemer van Thomashuis Tynaarlo. Daarnaast ben ik waarderend en oplossingsgericht Coach. In ons huis begeleid ik stagiaires van verschillende MBO opleidingen. Mijn motivatie is dat ik graag mijn kennis en ervaring deel met jonge mensen om uiteindelijk het stokje door te kunnen geven. Werken in de zorg is nl een prachtig vak


Moniek 14/7/2020

Ik werk een aantal jaren binnen kind en jeugd op een woongroep. Ben daar coördinerend ondersteuner. Van 'origine' verpleegkundige niveau 4.
Mijn eerste stage in de gehandicaptenzorg, ik wist het nog zo goed, ik moest stage lopen op een woongroep met emb cliënten, ooh wat was ik teleurgesteld dat ik niet in het ziekenhuis kon stage lopen.
Na de stage was ik natuurlijk helemaal om, ik heb nog wel een poging gedaan in het ziekenhuis en andere sectoren maar kon mijn draai daar niet vinden.
Ik zou graag willen vertellen wat de meerwaarde is van verpleegkundigen in de gehandicaptenzorg.


ria olde rechterschot 14/7/2020

Ik was tot half juni als orthopedagoog werkzaam op een woon-werklocatie voor mensen met een verstandelijke beperking en ga na de zomer als ZZP-er verder in mijn vak. Ik heb ervaring met alle niveaus, bijkomende problematieken en diverse methodieken. Ik ben dan ook te benaderen voor gastlessen om op die manier recente en relevante info over te brengen van de praktijk naar de opleiding.
Vriendelijke groet ria


Erna van der Graaf 14/7/2020

Hallo, ik zou heel graag gastlessen in het MBO willen verzorgen. Ik heb ervaring in het geven van trainingen en ben al 35 jaar werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik denk dat ik vanuit mijn ervaring en opleiding (bezig met dmaster Innovatie in Zorg en Welzijn aan de HU) mooie dingen kan bieden. Mijn huidige functie is project medewerker op het gebied van innovatie aan locaties en ben tot recent werkzaam geweest als ambulant begeleidster, woon begeleidster en in de dagbesteding. Een vrij breed pakket aan werkervaring bij LVB cliënten, multioroblematiek, maar ook VG, autisme, dementie etc.

Ik hoor graag van jullie!


Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer