Toon zoekbalkToon menu

Eigen regie

Jongeren met een LVB uitdagen, zónder hen te overvragen of ondervragen 24/02/2020

Het vinden van de juiste benadering voor jongeren met een LVB is een dagelijkse zoektocht voor begeleiders. Hoe bied je de sturing die een jongere nodig heeft en geef je hem tegelijk de regie over zijn eigen leven, om zelf verantwoorde keuzes te maken? Ben je op zoek naar concrete handvatten voor het vinden van de juiste balans tussen uitdagen en over- of ondervragen? Het reflectiemiddel Balans in Beeld biedt uitkomst.

balans-beeld-jongeren-lvb-handreiking-reflectiemiddelMet Balans in Beeld kunnen begeleiders de ontwikkeling en persoonlijke groei van jongeren met een licht verstandelijke beperking zo goed mogelijk stimuleren. Zodat jongeren (later) zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij.

Handreiking

gehandicapten-balans-beeld-handreikingVoor de juiste benadering is kennis van deze doelgroep nodig en inzicht in de betekenis van een licht verstandelijke beperking voor het dagelijks functioneren. In de handreiking van Balans in Beeld wordt dat uitgelegd.

  • Wat is overvraging?
  • Wat is ondervraging?
  • Hoe herken je dat in een vroeg stadium? 
  • Hoe sluit je een benaderingswijze goed aan bij de ondersteuningsbehoefte van de jongere? 

Reflectiemiddel

tip-reflectiemiddel-balans-in-beeld-handreikingDe relatie tussen begeleider en jongere is altijd in beweging en moet steeds opnieuw afgestemd worden op de individuele jongere en de ontwikkeling die deze doormaakt. Hoe kun je begeleiding dan het beste vormgeven? Met het online reflectiemiddel kijk je gericht naar je eigen handelen en reflecteer op de samenwerkingsrelatie met de jongere. Op die manier kun je alternatieve manieren bedenken om de ondersteuning aan de jongere verder vorm te geven. 

Verbeter de kwaliteit van de samenwerking

Het reflectiemiddel bestaat uit een serie vragen waarop de begeleider kan reflecteren. Denk na over de mate waarin je de cliënt ondersteuning biedt en of je de cliënt te veel of te weinig vragen stelt. Beheerst de jongere bepaalde vaardigheden en heeft de begeleider de jongere daarbij ondersteunt? Verbeter de kwaliteit van de relatie door te reflecteren op je eigen handelen in relatie tot de cliënt.

Ontwikkelaar van het reflectiemiddel 

'Balans in Beeld' is ontwikkeld door Edithe Rot. Dankzij subsidie van het Antonia Wilhelmina Fonds, een Fonds op naam van het fonds Psychische Gezondheid, in samenwerking met het Kennisplein Gehandicaptensector en het Landelijk Kenniscentrum LVB. In 2019 is het reflectiemiddel doorontwikkeld met financiering van Vilans, Academische Werkplaats ’s Heeren Loo in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en Steunfonds ’s Heeren Loo.

Edithe is gedragswetenschapper bij ’s Heeren Loo en onderzoeker bij de Academische Werkplaats ’s Heeren Loo-Vrije Universiteit Amsterdam. Je bereikt haar via edithe.rot@sheerenloo.nl of e.j.w.rot@vu.nl.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer