Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Thema's Ondersteuningsplan Praktijkverhalen Ondersteuningsplan verbeterd: 'praktisch & actueel'

Ondersteuningsplan

Ondersteuningsplan verbeterd: 'praktisch & actueel'

Estinea en Vilans hebben het ondersteuningsplan verbeterd. Het nieuwe zorgplan is 'praktisch en altijd actueel', vertelt ambulant begeleider Angela Meijers.

Cyclisch proces van 4 stappen

'Het verbeterde ondersteuningsplan is op een natuurlijke manier in te passen in het werk', vindt ambulant begeleider Angela Meijers. 'Je werkt in een cyclisch proces van 4 stappen, dat je keer op keer doorloopt': 

  • Plan - Je maakt het ondersteuningsplan samen met de cliënt en / of vertegenwoordiger aan de hand van een vragenlijst. Deze beperkt zich tot doelen en afspraken. Alle andere cliëntinformaitie, zoals een persoonsbeschrijving of gedragskundig rapport, is onderdeel van het ECD (elektronisch cliëntdossier) en staat niet meer in het ondersteuningsplan.
  • Do - Je voert de afspraken uit en rapporteert erover
  • Check - Minimaal 1 keer per half jaar evalueer je het ondersteuningsplan  met de cliënt en / of vertegenwoordiger
  • Act - Als je actief met het verbeterde ondersteuningsplan werkt, komt er vanzelf een situatie dat je het aanpast. Over het laatste proces vertelt Angela: 'Stel dat een cliënt wil leren reizen met het openbaar vervoer, maar dat niet zo soepel te gaan als gedacht. In overleg maak je dan nieuwe afspraken die je direct doorvoert in het ondersteuningsplan. Zo blijft het altijd praktisch en actueel.'

Één ondersteuningsplan

Voor cliënten is het nieuw dat ze nog maar met één ondersteuningsplan werken. Persoonlijk begeleiders van wonen en werk of dagbesteding delen de verantwoordelijkheid om het ondersteuningsplan op te stellen, te evalueren en actueel te houden. Iedereen werkt dus met het nieuwe plan.

Voorloper in Nederland

Marjolein Herps en Sabine Timmer van Vilans hebben geholpen met het verbeteren van het nieuwe ondersteuningsplan bij Estinea: "Veel medewerkers in de gehandicaptenzorg ervaren het ondersteuningsplan als lastig. Het systeem van Estinea helpt medewerkers hierbij. Estinea loopt naar mijn mening hiermee voorop in Nederland", vertelt Herps.

Lees meer over het ondersteuningsplan