Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Thema's Probleemgedrag

Probleemgedrag

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Leren

Praktijkverhalen

Cijfers en feiten

Onderzoek

Angst en gedragsproblemen: een diagnostische richtlijn

Baalderborg Groep: 'In de wijk en uit de wijk'

Bij Idris: 'Tussen die grenzen vond ik mijn vrijheid terug'

Casus mevrouw Eyken: Deprivatie, relatie en visie van een organisatie

Het deletie syndroom: een onderzoek

JP van den Bent: 'Doe gewóón en gewoon doén'

Onderzoek naar toediening antipsychotica

Overleven en de onvrije wil van niet-niet

Project: zelfverwondend gedrag

Robert de Hoog over prikkelzoekers en prikkelmijders

Toelichting Project Stress & Incidenten

Triple-C 'Het gewone leven ervaren'

Website 'Somatische verklaringen voor probleemgedrag’ vernieuwd

Probleemgedrag


Probleemgedrag, ook wel onbegrepen of moeilijk verstaanbaar gedrag genoemd, komt regelmatig voor bij mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn geen harde criteria om gedrag als problematisch te definiëren, maar denk bijvoorbeeld aan agressief, zelfverwondend, teruggetrokken of angstig gedrag. De ernst, de duur en de frequentie van het gedrag hebben een grote weerslag op de kwaliteit van leven van de cliënt. 

Het is niet eenvoudig om de oorzaken van probleemgedrag te achterhalen. Probleemgedrag is in veel gevallen het resultaat van een negatieve interactie tussen de cliënt en z’n omgeving.  Om probleemgedrag te kunnen begrijpen, te verminderen of te voorkomen is het dan ook belangrijk om breed te kijken naar de mogelijke oorzaken. Dat wil zeggen dat de oorzaken en oplossingen voor probleemgedrag zowel in de persoon, in de interactie en in zijn omgeving vindbaar zijn.  Het gaat hierbij niet alleen om wat je feitelijk ziet en weet, maar ook om hoe betrokkenen zaken beleven, en welke betekenis aan het gedrag en gebeurtenissen wordt gegeven. Daarnaast kunnen ook belangen of normen en waarden van de cliënt en betrokkenen van invloed zijn.  

Iedere probleemsituatie is uniek en daarom is er geen standaard aanpak als oplossing voor probleemgedrag. Het gaat het juist om, die unieke aspecten van iedere situatie centraal te stellen in onderzoek en interventies.

 

Janita van der Vinne

mail | meer info

communicatie@cce.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector