Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Technologie en apps

Communicatiemiddel BlueAssist

BlueAssist is een communicatiemiddel en ondersteunt mensen met een taalbarriere bij het stellen van een vraag. Een interview met trajectbegeleider Linda van Hoorn over BlueAssist.

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met BlueAssist?

We begeleiden mensen naar werk zowel betaald als onbetaald. Bij werk hoort deelname aan het maatschappelijk verkeer. Zoals zelfstandig reizen. DoordatBlue Assist mensen jarenlang gebruik maakten van georganiseerd 'deur tot deur' vervoer was zelfstandig reizen een belemmering voor zowel bijvoorbeeld ouders als de persoon zelf. BlueAssist ondersteunt daarbij.

Als iemand 'het' even niet meer weet kan diegene middels BlueAssist zijn/ haar vraag stellen aan een medeburger, buschauffeur  etc. In sommige gevallen levert dit tijdens het reizen een sociaal praatje op of andere contacten. Daarnaast is het mooi dat iemand er zelf voor kan kiezen om BlueAssist in te zetten bij het stellen van een vraag. Naast het reizen kan BlueAssist ook van waarde zijn bij bijvoorbeeld boodschappen doen. 

Waar voegt dit wat toe aan kwaliteit van leven?

Op alle fronten. Zelfstandig reizen geeft vrijheid, het maakt iemand onafhankelijk! Ook mensen die minder mondig zijn (en geacht worden niet een vraag te kunnen stellen en zo ook nooit echt naar buiten gaan) krijgen zo de kans om zelfstandig erop uit te kunnen. BlueAssist is een waarborg dat het goed komt. Wel vereist het natuurlijk wat oefenwerk met degene die dit middel gaat gebruiken.

Daarnaast hoeft het ook niet permanent gebruikt te worden. Voor sommige mensen kan dit het geval zijn, bij andere is BlueAssist een trainingsmiddel. Kijk bijvoorbeeld. naar de vluchtelingen welke onze taal nog niet goed beheersen maar wel willen deelnemen in onze samenleving. Door het stellen van een vraag ontstaat contact met een medeburger. Je hoort erbij.     

Waar werd je het meest door geraakt?

We begeleiden een jongen in een rolstoel welke altijd gebruik maakte van ' deur tot deur' vervoer. Er was een probleem met het georganiseerde vervoer waardoor ik me afvroeg waarom hij niet met de trein zou kunnen gaan. Dit hebben we voorgelegd aan hem en zijn moeder en we vonden de bereidheid om het zelfstandig reizen te gaan oefenen. Er waren wat belemmeringen maar die konden we al pratende wegnemen. Na een aantal keren oefenen hebben we hem gefilmd zodat hij ook kon zien wat zijn voortgang was.

We zagen hem lachen naar meiden op het station, het reizen ging goed ondanks de rolstoel, kortom er kwamen allemaal aspecten naar voren die bij ' deur tot deur' vervoer nooit zouden hebben kunnen plaatsvinden. Daarnaast realiseerden we ons dat wanneer hij zelfstandig zou kunnen reizen dit een investering zou zijn voor de rest van zijn leven.

Wat was er nodig om hier te komen?

Een goed plan waar alle partijen zich in kunnen vinden.   

Geen successen zonder goede mislukkingen; wat ging er mis?

Er gaat nooit echt iets mis, er loopt hooguit iets anders dan we voorzien hadden. We merkte bij deze jongen dat hij zijn beperking moest leren accepteren. Door actief in de samenleving te bewegen kreeg hij door dat anderen ook wel naar hem keken of hem kinderachtig behandelden. We hebben hierover gepraat.

Daarin tegen hebben we ook een voorbeeld van een jongen welke BlueAssist niet wilde gebruiken uit een soort van schaamte. Zelfstandig reizen was nooit in hem opgekomen, door BlueAssist wel. Hij gebruikt dus geen BlueAssist maar wel de trein!

Welk advies geef je aan anderen?

Zie de meerwaarde en de investering voor de rest van het leven. Leg uit wat BlueAssist daarbij kan betekenen, betrek het netwerk en maak gezamenlijk een mooi plan.

Tekst: Linda van Hoorn

Meer informatie over BlueAssist

 
Aangeschaft door: Zowel de persoon met ondersteuningsbehoefte als organisatie als het eigen netwerk kan iemand hierop wijzen
Kosten Het is gratis verkrijgbaar er is mede een optie voor een betaalde app
Ontwikkelaar Cloudina in samenwerking met BlueAssist Vlaanderen
Hoe kun je samenwerken? In principe de persoon zelf, bij de betaalde versie zou een ouder of begeleider kunnen ondersteunen
Domeinen kwaliteit van leven Wonen, Werk of dagbesteding, Gezondheid, Vrije tijd, Mensen die je kent, Gevoel, eigen keuze, controle, vrijheid
Op welk apparaat gebruik je het? Smartphone
Waar kan ik het vinden

Website BlueAssist

Privacy en veiligheid
Niet veel, ik vertrouw erop dat het veilig is
Contact Linda van Hoorn, trajectbegeleiderlvhoorn@onsbedrijfbarneveld.nl  

Sanne van der Hagen

mail | meer info

sanne@burowisselstroom.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector