Beter communiceren met mensen met een beperking
Gepubliceerd op: 11-11-2021
Laatst bijgewerkt op: 02-05-2025
Welke manieren zijn er om in gesprek te gaan met mensen met een beperking? Hoe kun je bijvoorbeeld beter praten over het ondersteuningsplan? In de brochure '(Digitale) middelen en methoden dagelijkse communicatie en ondersteuningsplan' vind je middelen en manieren om beter te communiceren. Voor mensen met een beperking en hun naasten en begeleiders.
In het kort
Type tool
Brochure, Ondersteuningsplan
Voor wie
Begeleiders, Naasten, Zorgverleners, Beleidsmedewerkers
Cliëntgroep
Mensen met een beperking, Verstandelijke beperking
Soort kennis
Ervaring, Praktijk
Ontwikkelaar
Het LSR & Ieder(in)
Mensen met een beperking hebben soms moeite om een gesprek aan te gaan, eigen keuzes te maken of zelf beslissingen te nemen. Er zijn nogal wat middelen en methoden die hen helpen om meer eigen regie te hebben.
Deze brochure biedt een overzicht en uitleg van hulpmiddelen voor het gesprek over het ondersteuningsplan en de (dagelijkse) communicatie. Daarnaast vind je tips voor cliëntenraden en zorgprofessionals om de middelen en methoden in te zetten binnen een zorginstelling.
Het is een interactieve brochure, wat betekent dat je via een 'stroomschema' kunt doorklikken om de informatie te vinden die past bij jouw situatie.
Voor wie is de brochure bedoeld?
De brochure biedt middelen en methoden voor:
- mensen die (langdurige) zorg en ondersteuning ontvangen of aanvragen;
- familieleden;
- verzorgenden;
- cliëntenraden;
- zorgprofessionals.
Ontwikkelaars
Het Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR) en Ieder(in) ontwikkelden de brochure voor de Kwaliteitsagenda gehandicaptenzorg 'Samen Sterk voor Kwaliteit', in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).