De Goed Gesprek Gids
Gepubliceerd op: 25-08-2023
Laatst bijgewerkt op: 07-10-2025
Een consult bij de (huis)arts loopt voor iemand met een verstandelijke beperking niet altijd vlekkeloos, blijkt uit gesprekken tussen beroeps-, branche- en cliëntenorganisaties. Daarom ontwikkelden 8 partijen een nieuwe gids, die beschrijft waar betrokkenen aan kunnen denken en werken om dit beter te laten verlopen. Met deze Goed Gesprek Gids kun je als (huis)arts, begeleider, cliënt en zorgorganisatie samen processen verbeteren rond een bezoek aan de (huis)arts.
In het kort
Type tool
Handreiking
Voor wie
Artsen, AVG-artsen, Begeleiders, Huisartsen, Kwaliteitsverpleegkundigen, Naasten, Verpleegkundigen
Cliëntgroep
Verstandelijke beperking
Soort kennis
Praktijk
Ontwikkelaar
Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), KansPlus, Ieder(in), Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Nederlandse Vereniging Artsen Verstandelijk Gehandicapten (NVAVG), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN), BPSW en Platform VG Brabant.
De Goed Gesprek Gids is een hulpmiddel om een bezoek aan de (huis)arts beter te laten verlopen voor mensen met een verstandelijke beperking. In de gids staat informatie, tips en aandachtspunten. Die komen van verschillende mensen, zoals artsen, begeleiders en cliënten(vertegenwoordigers). Het gaat niet alleen om het gesprek tussen arts en patiënt, maar ook om alles eromheen, zoals goede voorbereiding, dossiervoering en steun van begeleiders.
Je gebruikt de Goed Gesprek Gids als iemand met een verstandelijke beperking naar de (huis)arts gaat. De gids is bedoeld voor iedereen die hierbij betrokken is: artsen, begeleiders, verpleegkundigen, familie en de persoon zelf. Samen kunnen zij de gids gebruiken om het contact en het bezoek beter te maken.
Je kunt de gids gebruiken in een teamoverleg, bij de voorbereiding van een bezoek, of om afspraken te maken. In de gids staat hoe een goede situatie eruitziet. Zo helpt het om samen het zorgproces te verbeteren.
Om met de Goed Gesprek Gids te werken, heb je dit nodig:
- de gids zelf (op papier of digitaal);
- tijd en ruimte om samen te overleggen;
- iedereen die betrokken is bij het bezoek (zoals begeleiders, artsen en familie);
- bereidheid om samen te kijken wat beter kan.