Persona: (ervaringsdeskundige) ambassadeur van De Kracht van kleding
Gepubliceerd op: 16-12-2025
Een persona is een verzonnen persoon die staat voor een groep mensen met dezelfde rol. Een persona helpt om beter te begrijpen wat deze mensen willen en nodig hebben. In De Kracht van kleding gebruiken we een persona om duidelijk te maken wie de (ervaringsdeskundige) ambassadeur is. Zo krijg je een duidelijk beeld van wat een ambassadeur denkt, voelt, wil en nodig heeft. Dit helpt jou om ambassadeurs in jouw organisatie te vinden en goed te ondersteunen.
In het kort
Type tool
Factsheet
Voor wie
Begeleiders, Zorgmanagers
Cliëntgroep
Mensen met een beperking
Soort kennis
Praktijk
Ontwikkelaar
Vilans in samenwerking met Cello
De persona vertegenwoordigt een groep mensen met dezelfde rol. Binnen De Kracht van kleding laat de persona zien wie de (ervaringsdeskundige) ambassadeur is en wat deze persoon denkt, voelt, wil en nodig heeft. Zo krijg je houvast om ambassadeurs binnen jouw organisatie te herkennen en goed te ondersteunen.
Met deze persona kun jij in jouw eigen zorgorganisatie aan de slag. Je ziet snel wat een ambassadeur kan betekenen en hoe je deze rol kunt inzetten. Het geeft inspiratie. Zo helpen we samen om De Kracht van kleding verder in beweging te zetten.
Download de persona en bespreek deze samen stap voor stap. Zo krijg je inzicht in wat de ervaringsdeskundige ambassadeur denkt, voelt en nodig heeft. Dit helpt om ambassadeurs te herkennen, goed te ondersteunen en concrete acties te bepalen. Samen zet je De Kracht van kleding in beweging.
De persona, tijd om samen in gesprek te gaan en de bereidheid om te reflecteren. Door de persona gezamenlijk te bespreken, ontdek je wat ambassadeurs nodig hebben om hun rol goed te vervullen en welke ondersteuning vanuit de organisatie daarbij past.
Deze persona is onderdeel van het programma Begeleiding à la carte 2. Tijdens een werksessie gingen adviseurs van Vilans in gesprek met ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals van zorgorganisatie Cello. Vier ervaringsdeskundige ambassadeurs dachten mee. Zij vertelden wat voor hen belangrijk is, wat hen blij maakt en wat hen helpt in hun werk voor de Kracht van kleding. Hun ervaringen en ideeën vormen de basis van deze persona.
Soort kennis
Praktijk