Driehoekskunde bij Humanitas DMH voor betere samenwerking met familie van de cliënt
Gepubliceerd op: 13-01-2025
Humanitas DMH werkt met Driehoekskunde, een methode die de samenwerking tussen cliënt, zorgprofessionals en familie verstevigt. Daarbij ga je uit van ieders rol in de samenwerking. Op deze pagina lees je hoe Humanitas Driehoekskunde toepast in de organisatie.
Cliënt mag geen toetje
Maarten woont bij Humanitas DMH (Dienstverlening aan Mensen met een Hulpvraag). Deze organisatie biedt begeleiding en ondersteuning aan mensen met een (licht) verstandelijke beperking.
De ouders van Maarten vinden het moeilijk om de zorg voor hun zoon aan de professionals over te laten. Dat is logisch. Kinderen met een beperking gaan nu eenmaal minder snel uit huis en komen moeilijker los van hun ouders.
Maartens ouders willen niet dat hij een toetje krijgt. Dat mag hij echt niet hebben. 'Waarom mag dat niet?', vraagt een begeleider zich af. Er ontstaan meer vragen over het eten. Wat blijkt pas later: In Maartens familie heerst diabetes. Zijn ouders zijn bang dat hij het ook krijgt. Daarom willen ze niet dat Maarten zoetigheid krijgt.
Waarom Driehoekskunde?
Wil je als professionals én familie samen cliënten de beste zorg bieden? Dan zijn open communicatie, vertrouwen, je inleven in de ander en respect voor ieders rol belangrijk.
Maar hoe doe je dat? Door een stevige driehoek neer te zetten. Met de cliënt in de top. En daaronder aan de basis de professionals en de familie in de 2 hoeken. Met respect voor elkaars kennis, ervaring en rol.
'Dat is precies wat de methode Driehoekskunde biedt', vertelt Claudia Gouman. Claudia is persoonlijk begeleider in een woonlocatie van Humanitas DMH. Ze is net terug van een cursus over Driehoekskunde.
Claudia is erg enthousiast over de methode: 'Driehoekskunde geeft je alle handvatten voor een betere samenwerking met de familie. Als er geen goede binding is, komt zo'n gesprek over bijvoorbeeld de angst voor diabetes niet op gang. En dan snap je dat niet.'
Brams Netwerk
De inzet van Driehoekskunde past bij Humanitas DMH in een groter plan. 'Intensiever samenwerken met het netwerk van de cliënt is nu het speerpunt in onze organisatie', vertelt Grethe Baarspul, organisatieadviseur en projectleider. 'Denk aan mantelzorgers, vrienden, collega's. Het idee dat wij alle zorg overnemen is niet meer van deze tijd. We kijken meer naar de mensen om de cliënt heen. Want die maken iemand op de eerste plaats gelukkig.'
'Na gesprekken met de cliënten, verwanten en medewerkers hebben we een visie gemaakt. We noemen het "Brams Netwerk". En dat willen wij verstevigen. Daarnaast willen we alle teams ondersteunen en leren hoe ze dat kunnen doen. Ook hebben we doelstellingen opgesteld. Alle veranderingen passen we hierin, zoals een nieuw vrijwilligersbeleid en een betere tool voor communicatie met verwanten.'
'De verwanten staan het dichtst bij de cliënt. Dus daar beginnen we. Daarom hebben we gekozen voor Driehoekskunde als een van de middelen om de samenwerking met het netwerk van de cliënt te verstevigen.'
Hoe gebruikt Humanitas DMH Driehoekskunde? 5 stappen
Humanitas DMH wilde met Driehoekskunde beginnen na een onderzoek van de Universiteit voor Humanistiek en de Stichting Disability Studies in Nederland. Maar het onderzoek liep vertraging op. Grethe: 'Toch zien we al zoveel praktische voordelen dat we er vast mee beginnen.'
Ze gaan bij Humanitas DMH stap voor stap te werk om Driehoekskunde toe te passen in hun organisatie.
1. Training
De implementatie begon met de training waar Claudia zo enthousiast over is. Doel van die training is een eerste kennismaking en bewustwording. Zo kunnen enthousiastelingen al met de methode aan de slag. 'En dat werkt. Nu al vragen collega's wanneer ze ook een training Driehoekskunde kunnen volgen', zegt Grethe.
Claudia: '7 teams volgden de training, gemengd samengesteld uit collega's van ambulante ondersteuning, wonen en forensische zorg. Die gemengde trainingsgroep leek me eerst niks. Maar al op de eerste trainingsdag bleek dat juist heel waardevol, om van elkaar te leren.'
'En het toont aan dat de methode voor alle vormen van dienstverlening bruikbaar en waardevol is', vult Grethe aan. 'Dat geeft ons houvast voor fase 2, de uitrol naar alle teams.'
2. Uitrol naar teams
De uitrol naar de verschillende teams gaat niet overal in hetzelfde tempo. Bijvoorbeeld bij forensische zorg gaat dit veel sneller dan bij de persoonlijk begeleiders. 'Forensisch heeft wekelijks werkoverleg. Wij hebben maandelijks overleg en dat zit meestal erg vol. Daardoor is Driehoekskunde bij ons nog niet aan bod gekomen. Maar dat gaat wel gebeuren', vertelt Claudia.
3. Managers en coördinatoren meenemen
Driehoekskunde komt straks in het opleidingsplan van de organisatie. Grethe benadrukt dat je daar ook managers, gedragsdeskundigen en coördinatoren in mee moet nemen. 'Ons voordeel is dat directie en management hier al achter staan. Dit is heel belangrijk, want Driehoekskunde past in ons plan.'
4. Nieuwe werkwijze
Grethe: 'Uiteindelijk wordt dit wel een belangrijke werkwijze bij Humanitas DMH. Daarom wil ik het ook in onze opleidingen gaan inzetten, om zo snel en zoveel mogelijk mensen te trainen in deze nieuwe werkwijze.'
5. Feedback verwerken
Het is nog niet duidelijk hoe de verdere uitvoering eruit gaat zien. Grethe: 'We verzamelen nu de ervaringen uit de eerste 2 cursusgroepen en we krijgen tips over wat wel en niet werkt. En dan maken we samen met onze scholingsexperts dat opleidingsplan.'
'Daarnaast blijven we ook praten over de methode als deel van onze grotere strategie. We verspreiden nieuwsbrieven en nieuwsberichten met voorbeelden. Zo houden we de aandacht en het enthousiasme vast. Daar komen ook die spontane aanvragen voor de cursus vandaan.'
3 tips van Grethe voor professionals die ook voor een implementatie staan
- Zorg voor draagvlak bij het management.
- Begin klein met een aantal enthousiastelingen als ambassadeurs.
- Houd de aandacht en het enthousiasme vast door intensieve communicatie.
Mede mogelijk door Gewoon Bijzonder
Dit artikel is onderdeel van een serie over de uitvoering van een interventie of methode. De implementatieprojecten zijn mede mogelijk door een subsidie van ZonMw uit het onderzoeksprogramma Gewoon Bijzonder.
Dit programma ontwikkelt, verspreidt en past kennis toe om de zorg en ondersteuning te verbeteren voor mensen met een verstandelijke beperking, meervoudige beperking of niet-aangeboren hersenletsel.