Steentje voor steentje: meedoen in de buurt met lego
Gepubliceerd op: 25-07-2025
De bewoners van ’t Kastheel hebben een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. Bij ’t Kastheel worden zij intensief begeleid in een kleinschalige setting. In alle rust. Dat klinkt mooi, maar hoe kan er toch contact zijn met de buurt? ’t Kastheel startte daarvoor met een dagbestedingsplek waar tweedehands lego wordt verkocht.
In de winkel sorteren cliënten lego-steentjes, zoeken bouwboekjes vanaf stap 1 bij elkaar, controleren sets op volledigheid en zorgen ervoor dat online bestellingen netjes worden verwerkt en verzonden. Mensen uit de buurt kunnen legoblokjes inleveren of setjes lego kopen.
Interactie met mensen
De winkel bestond al langer. In de zomer van 2018 besloot ’t Kastheel om de winkel als dagbestedingsplek over te nemen en onder te brengen bij de bewoners van ’t Kastheel. De organisatie was namelijk op zoek naar een zinvolle dagbestedingsplek die cliënten helpt om goed in contact met de samenleving te zijn.
Trots
Voor cliënten roept lego herinneringen op aan hun jeugd. Het sorteren en bouwen van blokjes kan rust bieden, structuur en plezier. Jan van Zeeburg begeleidt de bewoners. ‘Het is leuk om de passie te zien die de cliënten voor lego hebben. Als er een klant binnenkomt, laten ze zien: “Kijk, dit heb ik gebouwd.” Dan zijn ze heel trots. En het levert mooie contactmomenten op.’
Voor ons is het heel vanzelfsprekend om contact met vreemden te hebben. We gaan naar de winkel en maken een praatje. Maar dit geldt niet voor iedereen.
Jan van Zeeburg, begeleider 't Kastheel
Werkwijze
In het magazijn van de winkel staan bakken vol met gesorteerde legoblokjes. Jan: ‘In het begin hebben we veel lego en legoboekjes ingekocht. Maar nu hebben we genoeg blokjes om jaren vooruit te kunnen. Vaak geef ik een boekje aan een van de bewoners en dan zeg ik: “Hé, vandaag gaan we dit bouwen.” Als dat is gelukt, maken we er een setje van dat ik controleer. Dan hebben we een pakketje om te verkopen.’
Begeleiding
De verkoop verloopt niet altijd vlekkeloos. Jan: ‘Soms gaan er dingen fout. Maar dan komen we er altijd uit met de klant.’ Ook is er veel begeleiding op maat nodig. Jan: ‘De ene bewoner kan heel goed sorteren, maar niet bouwen. Of andersom. En sommige bewoners vinden het alleen al lastig om op deze plek te zijn. Van kleine dingen kunnen zij soms al van slag raken. Dat vraagt om kunnen de-escaleren.’ Toch lukken er ook heel veel dingen wel. Jan: ‘Bij ’t Kastheel focussen we altijd eerst op de goeie dingen.’
Veel verantwoordelijkheid
De winkel is pasgeleden verhuisd. Het contact met de nieuwe buurt moet dan ook nog worden opgestart. Jan: ‘Onze cliënten kunnen best pittig zijn. Soms moeten we ingrijpen. En je moet zorgen dat de omgeving daar geen last van heeft. Maar als je gewoon open en eerlijk bent en iedereen gewoon netjes te woord staat, is dat geen probleem. Naast begeleiding, moet je er ook op letten dat het goed gaat met de winkel. Je kunt geen halve sets verkopen. Er komt dus best wel wat verantwoordelijkheid bij kijken.’
Experiment
De cliënten komen vanaf twee locaties van ’t Kastheel naar de dagbestedingsplek. De bewoners van de ene locatie komen twee dagen, van de andere locatie drie. Jan: ‘In totaal gaat het om 28 cliënten. Als experiment willen we ook gaan kijken of de twee groepen op dezelfde dag naar de winkel kunnen komen. Het voordeel is dan dat er nog een tweede collega bij kan zijn als begeleider. Maar we moeten ook ontdekken of er geen spanningen tussen de twee groepen ontstaan.’
Toekomstdromen
Met de verhuizing heeft de winkel meer ruimte gekregen. Dat biedt kansen, want niet alle bewoners voelen zich geschikt om met lego aan de slag te gaan. Jan: ‘Daarom willen we kijken wat we kunnen toevoegen aan deze dagbestedingsplek. Daarnaast kost de dagbesteding geld. Het zou mooi zijn als we er ook mee gaan verdienen. Dan kunnen we de opbrengst weer investeren in onze bewoners.’
De plek is dus veel meer dan een winkel. Het is een plek van verbinding, ontwikkeling en plezier. En het initiatief laat zien dat ook cliënten met zwaardere problematiek, toch mee kunnen doen op een zinvolle manier.
Over ’t Kastheel
’t Kastheel is een van de deelnemers van Begeleiding à la carte 2. ’t Kastheel heeft een aanpak in vernieuwende en persoonsgerichte zorg die zij in dit programma delen met andere zorgorganisaties. Cliënten die bij ’t Kastheel komen wonen zijn veelvuldig verhuisd en hebben meestal een verleden waarin zij zijn vastgelopen in de zorg. Daarom biedt ’t Kastheel nabijheid, oprechtheid en onvoorwaardelijke zorg. Tegen alle cliënten zeggen zij: ‘Je mag hier voor de rest van je leven blijven wonen.’