Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Meer mogelijk met technologie dan medewerkers soms denken

Gepubliceerd op: 09-10-2025

Zorgtechnologie kan cliënten helpen bij meer zelfstandigheid. Alleen kennen medewerkers vaak de mogelijkheden onvoldoende. Het is goed om na te gaan wat medewerkers nodig hebben. Hoe heeft InteraktContour dat aangepakt?

Meelopen met dag- en nachtdiensten

Nina Huijboom, programmamanager technologie bij InteraktContour, heeft met dag- en nachtdiensten meegelopen. Zo kreeg ze een betere indruk van hoe medewerkers werken en denken en wat ze nodig hebben.

Bijvoorbeeld dat een medewerker kan bedenken wat de bewoner wel kan en wat niet. Denk aan het gebruiken van een spoeltoilet of het werken met een oproepsysteem om hulp in te roepen om de jas aan te trekken. Nina: 'De medewerker besluit dan om te helpen bij de dingen die de bewoner niet kan. Dat is ook logisch, omdat dat onderdeel is van hun vak. Toch scheelt het dat ik mee kan kijken. Zo kan ik ze wijzen op alle mogelijkheden van de inzet van technologie.'

Bijvoorbeeld dat een medewerker kan bedenken wat de bewoner wel kan en wat niet. Denk aan het gebruiken van een spoeltoilet of het werken met een oproepsysteem om hulp in te roepen om de jas aan te trekken. Nina: ‘De medewerker besluit dan om te helpen bij de dingen die de bewoner niet kan. Dat is ook logisch, omdat dat onderdeel is van hun vak. Toch scheelt het dat ik mee kan kijken. Zo kan ik ze wijzen op alle mogelijkheden van de inzet van technologie.’

Technologie met medewerkers oefenen

Nina merkt dat implementatie om een stukje gedragsaanpassing vraagt. Implementatie gaat over het in gebruik nemen van technologie. Het werkt goed om de technologie met de medewerkers te oefenen. 'Wij zijn daar eigenlijk te laat mee begonnen. Mensen raken soms in paniek als even iets anders gaat dan normaal. Dan scheelt het als je dat een keer samen geoefend hebt. Sommige technologie is ook al heel normaal geworden. Bijvoorbeeld elektrische gordijnrails en verlichting. Bewoners gebruiken dat nu dagelijks en kijken hier niet meer raar van op.'

'Taakhouders zijn nodig voor succesvolle inzet'

InteraktContour heeft de implementatie van de technologie inmiddels bij één locatie afgerond. Ze gaan nu aan de slag met de andere teams. Nina legt uit: 'We zijn daarnaast gestart met taakhouders voor de implementatie. Zij krijgen daarvoor 12 uur per week.' Een taakhouder heeft een specialisatie, zoals een apparaat instellen. 'Vaak moet een gewone medewerker zo’n 2 keer per jaar een apparaat instellen. Na een half jaar moet je je daar dan opnieuw in verdiepen. Terwijl taakhouders die dingen vaker doen. Dan wordt het ook makkelijker.'

Ga je ook een implementatieproces begeleiden? Dit zijn de 5 tips van Nina

  1. Loop echt mee met medewerkers. Sta open voor wat je ziet en hoort. Zo krijg je meer informatie in waar technologie behulpzaam bij kan zijn. Medewerkers hebben namelijk niet altijd in de gaten waar het efficiënter kan. Dit omdat ze al jaren zo werken. In een gesprek zullen zij dit dan ook niet snel aangeven.
  2. Oefen de technologie met medewerkers. Dit voorkomt dat zij in paniek raken als iets anders gaat dan normaal. InteraktContour heeft daarbij ook e-learnings voor medewerkers ontwikkeld.
  3. Loop vooral ook mee met een nachtdienst. Tijdens zo’n dienst ben je met z’n tweeën of drieën en is er vaak meer ruimte voor een goed gesprek. Dit geeft een ander soort informatie dan je overdag hoort.
  4. Ga ook met mensen in gesprek die meer indirect met cliënten te maken hebben. Bijvoorbeeld de zorgassistent, of de kok die samen met een cliënt kookt. Omdat zij meer informele gesprekken hebben, hebben zij weer een andere kijk op behoeften.
  5. Betrek ook naasten. Zij kennen iemand al heel lang. Bijvoorbeeld ook hoe de persoon was voor het hersenletsel. Ook vinden zij het soms leuk om mee te helpen met de technologie. Zo stelt een broer van een cliënt bij InteraktContour een hulprobot voor zijn zus in.

Deze tips zijn onderdeel van het behoefteonderzoek. In de video zie je alle tips voor een behoefteonderzoek. 

Lees meer

9 inzichten voor opschaling zorgtechnologie uit de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg

Over de InnovatieRoute en Innovatie-impuls

Dit verhaal is opgehaald in de Innovatie-impuls 1 en is onderdeel van de Innovatie-Route. De Innovatie-impuls 1 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp. De InnovatieRoute is de basis voor Innovatie-impuls 2. De Innovatie-impuls 1 was onderdeel van het programma Volwaardig Leven en de Innovatie-impuls 2 is onderdeel van de Toekomstagenda: Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).