Vertrouwensband cliënt-begeleider beter door innovatie bij Cello
Gepubliceerd op: 03-05-2021
Laatst bijgewerkt op: 07-10-2025
Cello en de Innovatie-impuls Wilma aan den Toorn is Manager Innovatie, of, zoals ze liever zegt: ‘Gids samen vernieuwen’ bij Cello, zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking. Als kwartiermaker bij Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg (IIG) begon ze een traject voor het beter opbouwen van een vertrouwensband tussen cliënt en begeleider, aan de start van de ondersteuning.
Vertrouwensband cliënt-begeleider startpunt voor innovatie bij Cello
Wat als er als er een manier is waarop de cliënt en begeleider elkaar meteen bij de start beter kunnen vinden en een vertrouwensband krijgen? Een vertrouwensband is belangrijk om de juiste ondersteuning te kunnen geven die aansluit bij de cliëntbehoefte. Met dit vraagstuk ging Cello eerst aan de slag, voordat ze naar technologie als mogelijke oplossing gingen kijken. Hoe hebben ze dat aangepakt?
Cliënt Karel was de aanleiding voor het onderzoek naar wat het vraagstuk precies was. Hij licht toe: ‘Als je een begeleider hebt, moet je daar eerst op kunnen vertrouwen voordat je echt geholpen kunt worden. Je kunt dan makkelijker met elkaar praten en dat helpt bij het oplossen van problemen. Als je iemand niet vertrouwt, ben je niet eerlijk tegen elkaar en kun je niet goed geholpen worden.’
Ik had in geen enkele instantie vertrouwen meer, maar bij Cello behandelen ze me als gelijke. Ze behandelen me zo goed dat ik de gekste dingen gewoon kan zeggen. Ik kan mijn eigen manier zijn
Karel, cliënt
Hoe ze tot het vraagstuk zijn gekomen
Een groep van zo’n 14 ervaringsdeskundigen bij Cello verdiepte zich in het vraagstuk en gaven het volgende terug: 'Wanneer ik een nieuwe begeleider krijg, ga ik eerst 2 maanden uitproberen. Als hij er dan nog is, hij houdt het vol, dan kijk ik wat ik er mee kan en of ik m’n ei er bij kwijt kan.' En: 'Nu gaat er een begeleider weg en die had zo beloofd te blijven. Ik heb er geen vertrouwen meer in als ik weer een nieuwe krijg.'
Wilma: 'Hoe mooi zou het zijn als die 2 maanden niet meer nodig zijn? Of als er een manier is waarop je elkaar meteen bij de start beter kunt vinden en een vertrouwensband krijgt? Zo besloten we dat dit het vraagstuk was waarmee we aan de slag wilden gaan.'
De waarde van een vertrouwensband
Karel ontdekte dankzij Cello de waarde van een vertrouwensband. 'Ik had in geen enkele instantie vertrouwen meer, maar bij Cello behandelen ze me als gelijke. Ze behandelen me zo goed dat ik de gekste dingen gewoon kan zeggen. Ik kan mijn eigen manier zijn.' 'Deze ervaring vanuit de cliënt versterkt het belang van het vraagstuk nog meer', vult Wilma aan.
Ik zou best wat meer willen weten van de begeleider en meer samen willen optrekken.
ervaringsdeskundige
Cliënten betrekken bij het vraagstuk
Door cliënten bij het vraagstuk te betrekken, ontdekte Cello dat er veel verschillende wensen waren over het opbouwen van die vertrouwensband. En er zijn allerlei oorzaken om de begeleider niet te vertrouwen. Een oplossing is er niet zomaar. Bij de vraag 'Wat zou jou helpen om vertrouwen te krijgen, wat heb je nodig van die ander?', zegt de een: 'Ik zou best wat meer willen weten van de begeleider en meer samen willen optrekken.' Een ander zegt: 'Ik hoef niks te weten, hij moet gewoon betrouwbaar zijn en hij moet zich houden aan zijn afspraken.'
Onderzoeken van verschillende oplossingen
Coördinerend begeleider dagbesteding Bregje van Klaveren van Cello: 'De nieuwe inzichten uit de gesprekken met cliënten hielpen om de vraag kleiner te maken. Adviseurs van de Innovatie-impuls hebben hier goed bij geholpen. Bij meerdere oorzaken zijn er ook verschillende oplossingen om bij stil te staan. Hier hebben we eerst onderzoek naar gedaan om de volgende stap te kunnen zetten. Dit heeft enorm geholpen om niet meteen in de oplossing van een technologische keuze te schieten.'
'Het aantrekkelijke is dat je al doende leert', vult Wilma aan. 'Je gaat experimenteren, leert ervan, je deelt de kennis en maakt de volgende stap. Het was heel belangrijk om iedere keer toch weer verder te kijken. De werkwijze is heel gedegen, maar uiteindelijk loont het de moeite.'
Bekijk ook het Onderdeel: 2.3 Ontdek de echte gebruikersvraag
Informatie uitwisselen via een app
Samen met hbo-studenten pakte Cello het vraagstuk verder op, voor nader onderzoek en om er in de praktijk mee aan de slag te gaan. Wilma: 'We denken bijvoorbeeld aan een app waar cliënt en begeleider informatie over zichzelf geven. Bij de start weet dan niet alleen de begeleider veel over de cliënt, maar ook andersom.' Ook zoekt de organisatie het in vaardigheden van de begeleider waardoor hij makkelijk de verbinding kan leggen met de cliënt en een band opbouwt, zoals scholing volgens de presentietheorie.
Wilma: 'We werden ons bewust dat we veel gadgets of digitale innovaties al in huis hebben. Het kan best zijn dat we erop uitkomen dat we niet voor iets nieuws kiezen, maar iets wat we al hebben steviger wegzetten in de organisatie en het juiste gebruik ervan bevorderen.'
Over de InnovatieRoute en Innovatie-impuls 2
Dit verhaal is opgehaald in de Innovatie-impuls 2 en is onderdeel van de Innovatie-Route. De Innovatie-impuls 2 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp. De InnovatieRoute is de basis voor Innovatie-impuls 2. Het programma is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Meer weten over de inzet van zorgtechnologie?
Ga naar de Innovatie-impuls 2 en gebruik de InnovatieRoute.
Meer informatie
- Wil je meer weten over Cello? Neem dan contact op met Team Communicatie.