Toon zoekbalkToon menu

Ervaringsdeskundigheid

Gastles door een ervaringsdeskundige: voelen hoe het is om overvraagd te worden

Ervaringsdeskundige Agnes Dircken van de LFB gaf een gastles op het Curio College aan studenten maatschappelijke zorg. Samen met docent Claudia Kas blikt ze terug. ‘Mensen met een licht verstandelijke beperking krijgen “error” in hun hoofd wanneer ze overvraagd worden. Tijdens deze gastles ervaren studenten hoe dat is.’
 

Wat houdt de oefening met de weegschaaltjes in?

 Agnes: ‘Mijn werkvorm met de weegschaaltjes laat iemand voelen hoe het is als je te veel opdrachten tegelijk krijgt. De deelnemers zien 26 voorwerpen voor zich op tafel die ze op een weegschaal moeten plaatsen. Maar iedereen mag pas handelen nadat ik de instructies heb voorgelezen. Deze informatie is veel te veel om te onthouden. De deelnemers voelen zo hoe het is als je een licht verstandelijke beperking hebt en continu wordt overvraagd. Op het moment dat ik namelijk te veel opdrachten tegelijk krijg, ontstaat er “error” in mijn hoofd. Met deze werkvorm laat ik de studenten dit ook ervaren.’
“Dit doet de samenleving continu bij mensen met een beperking en nu weten we ook hoe dat voelt.”







Wat waren de reacties van de studenten?

Claudia: ‘Studenten waren erg onder de indruk. Na een paar dagen hadden ze het er nog over. Het besef van: “Dit doet de samenleving continu bij mensen met een beperking en nu weten we ook hoe dat voelt.” Door het zelf te ervaren, blijft de informatie bovendien veel beter hangen. Studenten zullen niet snel vergeten dat te veel of te onduidelijke opdrachten geven, niet werkt bij mensen met een verstandelijke beperking. En dat het tempo waarop je dingen zegt, voor hen heel veel kan uitmaken.’                                                                                      

Wat vond je als docent van de gastles van Agnes? 

 Claudia: ‘Ik had Agnes gevraagd, omdat ik positieve verhalen van een collega had gehoord. Haar werkwijze is sterk omdat de studenten niet alleen maar aan het luisteren zijn. Door de opdrachten worden ze zelf aan het denken gezet. Dat zorgt voor een stukje interactie en verdieping. Belevingsgericht leren is een hele goede manier van leren. Hierdoor krijgen studenten veel meer gevoel bij de praktijk. Bovendien blijft de informatie veel beter hangen.’

Zou je andere onderwijsorganisaties deze gastles aanbevelen?

‘Ik zou deze gastles zeker aanbevelen aan andere docenten en onderwijsorganisaties.Verhalen vanuit ervaringsdeskundigen hebben veel meer effect dan theorie uit een boek. Daarnaast zorgt Agnes voor variatie in haar lessen. Hierdoor krijgen de studenten steeds weer een andere beleving mee. En ik vind Agnes een topper. Ze kan haar verhaal overbrengen. Ze weet studenten te boeien waardoor het iedereen lukt om bij de les te blijven.’

Agnes, hoe is het voor jou om zo'n gastles te geven?

‘Ik ben blij en dankbaar wanneer ik een gastles kan geven. Tijdens mijn gastles vertel ik ook mijn levensverhaal en dat is tegelijkertijd ook een stukje verwerking van mijn verleden. Ik krijg eigenlijk vrijwel altijd positieve reacties en dat doet me goed.’

Claudia, jij kende Agnes ook al van vroeger. Hoe vind je haar veranderd?

Claudia: ’22 jaar geleden hebben wij elkaar ontmoet bij het sporten. Waar ze vroeger gesloten was, is ze nu heel open. Ze laat haar kwetsbare kant zien en vertelt pittige verhalen over wat ze heeft meegemaakt. Ik wist dat vroeger niet, maar nu wel. Van een stil meisje is ze nu een stoere vrouw geworden die in haar eentje voor een groep mensen staat te praten. Ik vind het mooi dat ze hulp heeft gezocht en alles onder ogen is gekomen. Ze staat nu echt in haar kracht. Daar mag ze trots op zijn.’

Ook interesse in een gastles door een ervaringsdeskundige? Neem dan contact op met de LFB

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.