Licht verstandelijke beperking

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Leren

Praktijkverhalen

Digitaal

Cijfers en feiten

Onderzoek

Nieuws

Licht verstandelijke beperking

Motiveren van jongeren met een LVB voor begeleiding en handeling

Hoe kunnen jongeren met een LVB gemotiveerd worden voor begeleiding? Regioplan onderzocht dit samen met de Hogeschool Leiden met subsidie van ZonMw.

LVB motivatie rapport

Jongeren met een LVB hebben een heel concrete opvatting van de werkalliantie. Vooral goede afspraken over de taken zijn vanuit hun perspectief belangrijk voor hun motivatie voor begeleiding. Daarnaast blijkt vertrouwen in de begeleider ook een belangrijke factor voor de motivatie voor begeleiding. Hiermee bedoelen de jongeren vooral dat de begeleiders hun afspraken nakomen en bijvoorbeeld niet te laat komen.

Focus op taken van begeleiding

Voor de begeleiders van deze jongeren is het dus belangrijk dat zij de focus te leggen op de taken van de begeleiding. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat een proactieve benadering van begeleiders in de begeleidingsgesprekken met de jongeren belangrijk is. Hierbij sturen de begeleiders de jongeren actief in de richting van het opdoen van leerervaringen.

Onderzoekende en sturende houding

Het aannemen van een onderzoekende en sturende houding in het gesprek komt de motivatie van de jongeren voor begeleiding wellicht ten goede.

Download het rapport

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer