
Cognitieve functies NAH
Er is steeds meer mogelijk op het gebied van het trainen van cognitieve functies zoals werkgeheugen of executieve functies. Het zou fijn zijn als deze trainingen ingezet zouden kunnen worden na (gedeeltelijk) verlies van dergelijke functies door NAH. Toch is de implementatie van functietraining nog nauwelijks op gang gekomen bij deze groep. De participatie van ouders en scholen in onderzoeken naar de effectiviteit van bestaande trainingsprogramma’s is laag. Het is de vraag waardoor dit komt.
Inzicht behoeften
Door middel van een vragenlijst willen de onderzoekers erachter komen waar kinderen met NAH en hun ouders behoefte aan hebben als het gaat om neuropsychologische interventies. Van welke cognitieve problemen hebben deze kinderen en hun omgeving het meest last in het dagelijks leven? Vinden ze behandeling noodzakelijk? Hoeveel tijd kunnen ouders vrijmaken voor een cognitieve training naast hun banen en zorg voor eventuele andere kinderen?
Doel onderzoek
Het doel van dit onderzoek is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen om in de toekomst onderzoek te kunnen doen naar cognitieve trainingen die niet alleen effectief zijn, maar ook aansluiten bij de wensen, behoeften en mogelijkheden van ouders en hun kind met NAH.
Meedoen
Er is een online vragenlijst opgesteld die de ouders (desgewenst anoniem) kunnen invullen. Op deze website is ook uitgebreide informatie over het onderzoek te vinden die gericht is aan de ouders. Download ook de poster voor meer informatie. Na afloop ontvangt elke deelnemer een digitale cadeaubon van bol.com t.w.v. €10,-. De vragenlijst en informatie voor deelnemers zijn goedgekeurd door de Commissie Ethiek Psychologie van de Universiteit Leiden.