Home Nieuws Nieuws 2016 december Het Kennisplein vernieuwt, samen met zorgorganisaties

Het Kennisplein vernieuwt, samen met zorgorganisaties // 06/12/2016

Tijdens de netwerkbijeenkomst ‘Kennis voor de toekomst’ op 29 november bij de VGN zochten 16 kennismanagers van verschillende zorgaanbieders en medewerkers van het Kennisplein Gehandicaptensector elkaar op.

Kennismeeting VGN

Aan de hand van verschillende presentaties van interne en externe deskundigen besproken ze hoe kennisdeling kan worden geoptimaliseerd in een steeds ‘snellere’ wereld. Centraal stond het Kennisplein zoals we dit nu kennen. Recentelijk investeerden de partijen achter het plein, Vilans, VGN, MEE Nederland en ZonMw, in de content en in de techniek, die het mogelijk maken om nóg slimmer kennis te delen.

Meer beeldende content en een nieuw CMS

De content op het Kennisplein wordt meer beeldend. Voorbeelden van deze vernieuwing zijn een app die zelfredzaamheid regelt en een virtual reality tour over de Kennismarkt, maar ook een Q&A waarbij de vrager kan beoordelen wat hij aan het gegeven antwoord heeft.

Voor betere technische ondersteuning is geïnvesteerd in een nieuw content management systeem (CMS), dat zoeken, delen en bewaren eenvoudiger maakt en voor bezoekers mogelijkheden biedt om een persoonlijke pagina aan te maken. Dit CMS wordt in de loop van 2017 volledig in gebruik genomen.

Meer bezoek

De eerste stappen met deze veranderingen hadden echter al in 2016 effect: in dit jaar kende het Kennisplein Gehandicaptensector 24 procent meer bezoekers dan in 2015. Het plein ontvangt momenteel gemiddeld 20.000 bezoekers per maand. ‘Een mooi cijfer, maar de sector telt 170.000 zorgprofessionals, dus er ligt nog genoeg werk voor ons’, liet een spreker van Vilans de zaal weten. Nog sneller toenemend bezoek aan het plein vindt vooral plaats via social media, met name via Facebook.

Nieuw zoekgedrag

Zoeken gebeurt ‘face to face’ (bibliothecaris) of via Yammer-toepassing, bleek uit de respons. Nieuwe generaties collega’s brengen nieuw zoekgedrag binnen, want zoekgedrag blijkt sterk leeftijd gerelateerd.

Een opvallend signaal van de kennismanagers die deelnamen aan de bijeenkomst was verder een aanmoediging niet te schromen om meer tussen de zorgorganisaties te gaan delen. Dat is niet eenvoudig, werd plenair vastgesteld. Teveel kennis blijft vastzitten in de organisatie.

Campagne

Om zorgprofessionals te verleiden tot meer kennisgebruik zet het Kennisplein een campagne in, die in een pilot in januari en februari 2017 wordt getest. De bedoeling daarvan is niet alleen het aantal bezoekers van het Kennisplein te zien toenemen, maar vooral ook betere kwaliteit voor de cliënten te bieden.

Bron: de VGN

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer