Ieder mens wil zich graag verbonden voelen met andere mensen. Het zorgt ervoor dat we ons veilig en gewaardeerd voelen en gesteund in moeilijke momenten. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking.
Gentle Teaching is een manier van opvoeden of begeleiden waarin zo’n wederkerige en onvoorwaardelijke relatie ontstaat, ook bij mensen bij wie dat niet altijd vanzelfsprekend is.
Meer rust bij hoge stress
Door de hechte, wederkerige relatie kan een begeleider iemand ook bij hoge stress op een warme en geweldloze manier begeleiden en tot rust te brengen. De interventie richt zich dan ook niet alleen op de persoon met een beperking, maar ook op de begeleider en de manier waarop deze omgaat met de gevoelens die de persoon bij hem oproept.
Aandacht voor het hele systeem
De erkenningscommissie vindt het lovenswaardig dat Gentle Teaching ook in complexe situaties aandacht heeft voor het hele systeem. Ook vindt zij het krachtig dat er één-op-één oplossingen ontwikkeld worden die passen bij de personen en de situatie.
Databank erkende interventies gehandicaptenzorg
De databank geeft inzicht in goed onderbouwde en/of effectieve interventies. Twee onafhankelijke commissies (gehandicaptenzorg en ouderenzorg) onder voorzitterschap van prof. dr. Pauline Meurs beoordelen de ingediende interventies. Vilans maakt erkende interventies online toegankelijk. Bovendien worden ze opgenomen in Zorginzicht.nl van Zorginstituut Nederland.