
Administratietijd
Het bijhouden van het Elektronisch Cliëntendossier (ECD) en de overleg- en overdrachtsmomenten (dus ook het uitwerken en maken van de notulen) kosten veel tijd. De medewerkers noemen 14 procent acceptabel, terwijl er nu 25 procent van de tijd aan administratie opgaat. Dit gaat ten koste van de directe zorg voor bewoners en cliënten.
Overheid is grootste veroorzaker
In 2015 zijn er decentralisaties doorgevoerd en daarmee is de lastendruk gestegen, aldus zorgaanbieders. Onderzoeker Marvin Hanekamp (onderzoeker bij Berenschot) stelt dat alle initiatieven om de regeldruk te verminderen niet aantoonbaar helpen.
- "Veel zorgorganisaties stellen zelfs dat de administratieve belasting is gestegen door een toename van het aantal financiers en gebrek aan eenduidigheid over eisen die onder meer door zorgkantoren, gemeenten en toezichthouders worden gesteld aan registratie en verantwoording," aldus Marvin Hanekamp
Hanekamp geeft aan dat zorginstellingen ook verantwoordelijk zijn voor de toename van de administratietijd. Zorgorganisaties blijken zichzelf en hun professionals allerlei aanvullende regels op te leggen.
Oplossing ICT
Slimme ICT-oplossingen moeten oplossing bieden voor het registreren en verantwoorden van geleverde zorg. Het is aan de zorgmedewerker zelf om er 1 alinea van te maken in plaats van een uitgebreid verhaal.
- "Schrap onnodige administratie, richt administratieve processen slimmer in en ondersteun deze met gebruiksvriendelijke software."
Bron: SKIPR
Registratielasten terugdringen?