Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 juni Wijs je cliënt op mogelijkheden bij ontevredenheid over hulp

Wijs je cliënt op mogelijkheden bij ontevredenheid over hulp // 19/06/2017

 Vanuit het programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming (PP&J) zijn twee cliëntbrochures gemaakt over bezwaar-, klacht en tuchtprocedures bij jeugdhulp en jeugdbescherming. Deze zijn tot stand gekomen in samenwerking met LOC en AKJ en getoetst bij cliënten. 

Clientfolder jeugdhulp

Stappenplan & tips

Het kan voorkomen dat een ouder ontevreden is over een besluit van een arts over de hulp aan het kind. Een ouder kan ook aangeven dat er ontevredenheid is over de werkzaamheden van een hulpverlener. Wat kan je als begeleider doen om hen op weg te helpen? De twee cliëntbrochures (bekijk hier de beknopte versie en hier de uitgebreide versie) staan vol met tips en stappenplannen om hiervan melding te maken. De ouder of cliënt kan rekenen op hulp bij:

  • het voeren van gesprekken
  • indienen van klacht- en bezwaarprocedures bij gemeente
  • indienen van klachtprocedures bij organisaties in de jeugdhulp en jeugdbescherming
  • indienen van tuchtprocedures tegen jeugdhulpverleners

Als begeleider bezwaar maken

Ook als begeleider kan je het oneens zijn met de hulp die je zelf ontvangt bij het uitoefenen van de begeleiding. Zowel de begeleider, ouder als het kind kunnen een klachtprocedure starten als er ontevredenheid is over een organisatie of instelling.

Bron: VGN

 

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector