
Stappenplan & tips
Het kan voorkomen dat een ouder ontevreden is over een besluit van een arts over de hulp aan het kind. Een ouder kan ook aangeven dat er ontevredenheid is over de werkzaamheden van een hulpverlener. Wat kan je als begeleider doen om hen op weg te helpen? De twee cliëntbrochures (bekijk hier de beknopte versie en hier de uitgebreide versie) staan vol met tips en stappenplannen om hiervan melding te maken. De ouder of cliënt kan rekenen op hulp bij:
- het voeren van gesprekken
- indienen van klacht- en bezwaarprocedures bij gemeente
- indienen van klachtprocedures bij organisaties in de jeugdhulp en jeugdbescherming
- indienen van tuchtprocedures tegen jeugdhulpverleners
Als begeleider bezwaar maken
Ook als begeleider kan je het oneens zijn met de hulp die je zelf ontvangt bij het uitoefenen van de begeleiding. Zowel de begeleider, ouder als het kind kunnen een klachtprocedure starten als er ontevredenheid is over een organisatie of instelling.
Bron: VGN