
Vouchers
Voor de gastlessen worden zogeheten ‘Gewoon Bijzonder-vouchers’ uitgegeven. Met de voucher kunnen zorgprofessionals, samen met ervaringsdeskundigen, gastlessen verzorgen op het mbo. Zo krijgen de docenten en studenten een helder beeld van de hedendaagse gehandicaptensector.
Vul de poll in
Kun je het onderwijs verrijken met jouw kennis?
Kruisbestuiving
Doel van de ‘Gewoon Bijzonder-vouchers’ is om een kruisbestuiving te realiseren tussen de gehandicaptensector en de (maatschappelijke) zorgopleidingen (zoals bijvoorbeeld verzorgende IG, mbo-verpleegkundige of persoonlijke begeleider gehandicaptenzorg). De voucher biedt hiervoor financiële ondersteuning. De kruisbestuiving vindt niet alleen van gehandicapten- naar onderwijssector plaats, maar ook andersom. Ook de docenten kunnen hun kennis en ervaringen overbrengen op de zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen.
Wie kan aanvragen?
Een mbo en een zorgorganisatie in de gehandicaptensector kunnen gezamenlijk een aanvraag indienen. In de aanvraag wordt opgenomen wat er georganiseerd gaat worden om ervoor te zorgen dat mbo-docenten meer inzicht krijgen in het ‘echte’ praktijkwerk. Ook wordt opgenomen hoe de docent relevante kennis gaat overbrengen naar de zorgpraktijk. Vanaf 15 juli 2020 kunnen aanvragen voor de ‘Gewoon Bijzonder-vouchers’ worden ingediend. Let op, er is een beperkt budget en er geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.
Meer informatie
Meer informatie over de voorwaarden en de aanvraagprocedure is te vinden op
de website van ZonMw. Daar is ook meer informatie te vinden over het
programma Gewoon Bijzonder.
Project Leren en onderwijs van Vilans
Binnen het project ‘Leren en onderwijs’ werkt Vilans aan het verbeteren van het aanbod voor het onderwijs. In de afgelopen maanden hebben we hiervoor (digitale) focusgroepen gehad met docenten van verschillende onderwijsinstellingen en onderwijsrichtingen binnen het mbo en hbo. Tijdens de focusgroepen hebben we gevraagd hoe docenten de kennispleinen gebruiken en welke behoeftes er zijn. Meer weten over dit project? Neem contact op met Tessa Dadema.
Eerste resultaten
- Er wordt actief gebruik gemaakt van de kennisproducten die aanwezig zijn op de kennispleinen.
- Docenten geven studenten vaak opdrachten om te zoeken op de kennispleinen.
- Docenten hebben behoefte aan voorbeelden, casussen en opdrachten die zorgen voor de koppeling van theorie naar praktijk.
- Er is vooral behoefte aan visuele informatie zoals infographics en filmpjes.
- Docenten hebben behoefte aan tips en werkvormen over hoe ze producten in kunnen zetten in het onderwijs. Daarbij leren ze graag van andere docenten.