Toon zoekbalkToon menu

Deskundige collega blijft belangrijkste informatiebron 28/01/2019

Zorgprofessionals vragen bij voorkeur een deskundige collega om hulp. Verder gebruiken ze Google en intranet als informatiebron. Social media wordt minder vaak geraadpleegd om kennis op te halen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Hoe delen zorgorganisaties kennis?’ van Vilans. 

kennisdelen-vilans-gehandicaptenzorgAan het onderzoek werkten 85 zorgmedewerkers mee, werkzaam in 71 verschillende zorgorganisaties. Daarbij ging het zowel om begeleiders, stafmedewerkers, onderzoekers en managers uit de gehandicaptenzorg en ouderenzorg. 

Download het onderzoek

Kennisdeling binnen organisaties 

Medewerkers zijn trots op bestaande samenwerkingen. Enkele voorbeelden op een rij: 
  1. Kennismanagement is al een onderdeel van het dagelijks werk,
  2. Zelfsturing is een kans voor kennisdeling, 
  3. Kennis wordt vaker gedeeld via moderne technologie, zoals e-learnings en inter- en intranet, 
  4. Kennis is persoonlijker (persoonlijke ervaringen en vaardigheden staan centraal).
Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met Tessa Dadema (Adviseur Vernieuwend Leren Vilans) via t.dadema@vilans.nl.

Bron: Kennisinfrastructuur Langdurige Zorg

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.