1. Initiatieven hebben vaak formele structuren
Projectinformatie
Het project 'Meer inspraak voor mensen met NAH' is onderdeel van het
NAH-Kennisnetwerk Gewoon Bijzonder en levert werkmethoden voor het versterken van inspraak van mensen met Niet-aangeboren hersenletsel.
Lees verder
Het management van een organisatie neemt vaak het initiatief voor inspraak en medezeggenschap. Dat betekent vaak vergaderingen met volle agenda’s en voorbereiding vooraf. Dat past niet altijd bij mensen met een NAH. Hoe zorg je ervoor dat de vorm past?
2. Nieuwe initiatieven voor inspraak en medezeggenschap
Naast formele vormen als cliëntenraden, zien we nieuwe, meer informele initiatieven. Zoals een cliënt die deelneemt aan het managementoverleg. En cliënten die bij elkaar op de woonlocatie kijken en ervaringen uitwisselen. Of wat dacht je van muziek en theater?
3.Belangrijke rol voor de ondersteuner
Cliëntcoaches zijn belangrijk in het faciliteren van inspraak en medezeggenschap. De coach zorgt bijvoorbeeld dat de taal goed aansluit, iedereen aan het woord komt en de communicatie tussen cliënten en organisatie soepel verloopt.
4.Van betekenis zijn
Mensen met NAH die actief zijn in inspraak en medezeggenschap halen hier veel voldoening uit. Ze hebben contact met anderen, weten wat er speelt en leveren een waardevolle bijdrage. Zo koos een locatie een nieuwe leverancier van het eten. De cliënten vonden het eten van de nieuwe leverancier namelijk lekkerder.
5.Veel inzet en bevlogenheid
De onderzoekers van het NAH-Kennisnetwerk zien veel passie bij mensen die zich inzetten voor inspraak en medezeggenschap. Dat geldt voor iedereen: cliënten die het belang van anderen behartigen, medewerkers en bestuurders.
Het project wordt uitgevoerd door het VUmc, kenniscentrum Vilans, de patiëntenvereniging hersenletsel.nl en een team van vier co-onderzoekers die zelf zijn getroffen door NAH.