Home Nieuws Nieuws 2016 oktober Vlog: Kleine hapjes in de grote boterham

Gewoon Bijzonder

Vlog: Kleine hapjes in de grote boterham // 28/10/2016

Sofie en Henriette nemen je mee in 'Samen werken, samen leren', één van de projecten van Gewoon Bijzonder.

De stand van zaken in het onderzoek

Sofie en ik beginnen met ‘de stand van zaken’. We willen graag vóór eind januari 2017 de zes projecten gezien hebben tijdens een kennismakingsgesprek.

Kort overzicht

Project ‘Sociale relaties en ICT’

Op 27 oktober hebben Sofie en ik een kennismakingsgesprek met Paula Sterkenburg. Collega-onderzoeker en partner in dit project Kim van den Boogaard is er ook bij.

Project ‘Samen kunnen kiezen’

Op 3 november vindt aan de Tilburgse universiteit (Academische Werkplaats Leven met een Verstandelijke Beperking, Tranzo) een ontmoeting plaats tussen Sofie, mezelf, Kim van den Boogaard, Elsbeth Taminiau, Petri Embregts en Carlo Schuengel. Ik heb voor die afspraak een aantal vragen (pdf) opgesteld.

De vier andere projecten

De projectleiders van ‘Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad’ hebben aangegeven dat ze kennis willen maken als hun project daadwerkelijk van start gaat.  In januari nemen we opnieuw contact met ze op. De andere drie projecten krijgen een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek.

Presentatie Samen werken samen leren

Sofie en ik gaan samen een presentatie maken over ons project ‘Samen werken, Samen leren’. Op 22 december tonen we deze presentatie voor de eerste keer aan de afdeling Scholing en Training van de LFB. We doen dit om hun op de hoogte te houden waar wij mee bezig zijn. Het is ook goed samen met elkaar ideeën uit wisselen rondom de trainingen van de zes projecten

6 projecten Gewoon Bijzonder

Sofie heeft voor mij een presentatie gemaakt om een goed overzicht te krijgen van de 6 projecten. Deze heeft ze mij laten zien. We gaan de 6 projecten in kaart brengen. We gaan van elk project een kaart of poster maken zodat we een goed beeld krijgen hoe elk project in elkaar steekt. Dit doen we via het programma Prezi waar we op in kunnen zoomen. Dit is voor mij – omwille van mijn visuele beperking – heel erg handig. We zijn al begonnen aan de eerste kaart. Word vervolgd!

Thesis Toon Maillard

De afgelopen week heb ik een deel van de thesis van Toon gelezen. Toon werkte voor zijn onderzoek samen met co-onderzoekers met een verstandelijke beperking. Doordat het onderzoek meestal eenvoudig is beschreven kan ik hier veel van leren. Ik heb een aantal punten uit de tekst weten te halen die voor ons onderzoek van belang kunnen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=h7bcPPeGvOw

Stappen van het onderzoek

Het onderzoek kent drie stappen:

  1. Denken: Het algemene deel.
  2. Doen: Het gewone deel.
  3. Reflecteren: Het geleerde deel.

1. Denken

  • Waarnaar zijn we op zoek?
  • Hoe zijn we tot ons onderzoek opzet gekomen?
  • Je bent op zoek naar literatuur om je in te lezen.
  • Nadenken over hoe je het onderzoek doet.
  • Je legt uit waarom je bepaalde keuzes maakt.
  • Samenwerken met anderen.
  • Je begint het onderzoek met na te denken over probleemstelling, en onderzoeksvragen.
  • Nagaan of er al eerder onderzoek gedaan is.
  • Hoe ga je op zoek naar antwoorden op vragen.

2. Doen

  • Wat hebben we gedaan?
  • Wat hebben we gevonden?

3. Reflecteren

  • We evalueren ons proces.
  • Wat hebben we geleerd uit ons onderzoek?
  • Wat kunnen we verder onderzoeken?
  • Wat kunnen we leren voor de volgende keer?
  • Wat doen we opnieuw?

Actieonderzoek gewoon Bijzonden

Dit betekent dat we constant reflecteren op onderzoeksproces. Onze beginvragen kunnen veranderen. Hierover moet je evalueren. De vragen kunnen zo nodig worden bijgesteld en er kunnen weer nieuwe vragen bijkomen. We willen ook dat er in de samenleving door ons onderzoek veranderingen gebeuren!

Overige punten die belangrijk kunnen zijn voor ons onderzoek:

  • Het ontwikkelen van praktijken waardoor personen met een beperking meer kunnen deelnemen aan het onderzoeksproces.
  • Het aanmoedigen van de verantwoordelijkheid van personen zonder beperking en of label om beperkende praktijken te veranderen.
  • Het thema ‘inclusie’, en de functie van het VN-verdrag zouden we in ons onderzoek toe kunnen passen.

Vier basisstellingen inclusie

  1. Onvoorwaardelijke acceptatie is een recht van alle mensen.
  2. Acceptatie is meer dan mensen er laten zijn, men zal hard moeten werken om een gemeenschap te vormen.
  3. Bij participatie gaat het om gewoon meedoen.
  4. Inclusie houdt in dat mensen zich niet eerst hoeven te bewijzen wat ze kunnen. Ze doen gewoon mee.

Thema ‘begeleiden en coachen’

Dit thema zouden we kunnen gebruiken in ons onderzoek. Worden mensen met een beperking het project begeleid of is er sprake van coachen? Wat is hier het verschil tussen beide? Wat of bij wie werkt welke methode het beste?

Theoretische kaders en modellen

In het theoretisch stuk van de thesis ben ik een aantal kaders of modellen tegen gekomen waarin Sofie en ik onze tanden kunnen zetten in ons onderzoek:

  • Mensenrechten
  • Zelfredzaamheid
  • Inclusie
  • (Critical) Disability Studies
  • Bevrijdingspedagogiek
  • Burgerschapsmodel
  • Kwaliteit van bestaan

Veel grote woorden. Veel moeilijke termen. Een hele boterham waaraan we hapje voor hapje gaan beginnen.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Sofie Sergeant

mail | meer info

sofie.sergeant@disabilitystudies.nl

Lees meer

foto van Sofie Sergeant

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Gewoon Bijzonder
Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer