Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 november Vlog: De cabriotraining in volle gang

Gewoon Bijzonder

Vlog: De cabriotraining in volle gang // 08/11/2017

In deze vlog kijkt Henriëtte Sandvoort terug op de voorbije Cabriotrainingen die het duo Henriëtte en Sofie gegeven hebben. Henriëtte focust hierbij op thema’s en methodieken die hiervoor gebruikt werden in de Cabriotraining.

Training aan Project ‘Sociale relaties en ICT’

25 september 2017

Sofie en ik hebben maandag 25 september voor het eerst een Cabriotraining gegeven aan het project Sociale relaties en ICT. Dit was een korte training van een uur. We hebben het vooral gehad over het vlog-samen-werken-samen-leren-gewoon-bijzonder-henriettethema reflectie. Samen brainstormen en associëren we over reflecteren. We daagden de groep uit om na te denken over reflectie. Wat betekent dit? Wat is reflectie?  Wanneer gebruik je dit? Reflecteer je liever alleen of samen? Waar en wanneer kan jij goed nadenken? Wat heb je hiervoor nodig? We gebruikten ook de oefening met de schatkist en de spiegel. Met deze oefening maken we een bruggetje naar het thema talenten. Waar ben ik goed in? Ik vond dat er heel wat pit in de groep zat en dat er interessante ideeën werden gedeeld. Benieuwd naar de tweede training binnenkort over ‘presenteren’.  

Training aan Project ‘Ondersteuning van een gezonde levensstijl’

9 oktober 2017

Tijdens deze eerste training hebben we de thema’s Universal Design for Learning (UDL), reflectie en communicatie besproken. We zijn begonnen met uitleg geven bij het moeilijke begrip ‘UDL’. Iedereen leert op verschillende manieren en neemt op verschillende manieren informatie tot zich. Sofie en ik hebben een cabriotraining-levensstijl-henriette-vloggen-vlog-netwerk-gewoon-bijzonder-groepbrainstorm georganiseerd met de groep. Iedereen kreeg de opdracht om te vertellen op welke manier hij of zij het beste leert, en welke methodes ze hiervoor gebruiken. Daarna hebben we het gehad over hoe je op een heldere manier je onderzoek uit kan leggen aan andere mensen. Dit kan natuurlijk met heldere taal, maar ook op nog veel andere manieren! Dit hebben we samengevat in een mindmap. Dit is een poster waarmee je een thema met kleur en beeld in kaart kan brengen, met je vraag in het midden en daarom heen een aantal thema’s die te maken hebben met je vraag. We hebben het ook gehad over verschillende manieren van je onderzoek presenteren. Bijvoorbeeld via een interview, uit je hoofd, van het papier of via een Power Point, een Prezi of met een filmpje. We hebben het ook gehad over wat jij nodig hebt om goed te kunnen presenteren en waar je je wel en niet prettig bij voelt. We hadden het ook over het multi-zintuiglijk maken van je presentatie: je kan geur, smaak, beweging, beeld, woord, de ruimte, muziek, … inzetten zodat mensen je presentatie beter kunnen vatten en onthouden. Maar op deze manier kan je je eigen talenten ook inzetten in het presenteren. En rekening houden met wat je niet goed kan… We leerden tijdens deze sessie dat ‘presenteren’ best verrassend en creatief kan zijn en dat dit fijn is voor de presentatoren èn het publiek! Hier een filmpje ter illustratie: de presentatie wordt hier niet ondersteund door een Powerpoint maar door dans.

Training aan Project ‘Sensatie van een goed leven’

25 oktober 2017

Tijdens deze eerste Cabriotraining hebben we het thema talenten besproken en we begonnen met een cabriotraining-henriette-vlog-vloggen-gewoon-bijzondergetuigenis. Ik vertelde zelf over mijn ervaringen rondom het onderzoek, maar ook over mijn talenten die ik gebruik in mijn onderzoek. Ik vertelde over het verschil tussen talenten en vaardigheden. Een talent is iets wat je vanaf je geboorte al in je hebt, en een vaardigheid iets wat je kunt ontwikkelen of aanleren. Bepaalde talenten die je in je hebt kun je verder ontwikkelen zodat er doorgroei plaatsvindt. Ik vroeg daarna aan iedereen om drie talenten van zichzelf te benoemen en er iets over te vertellen. Deze talenten schreef Sofie op mooie labels.

“Als we dan labelen, dan graag met talenten, en op mooie labels.” Sofie Sergeant

Ook waren wij benieuwd naar hoe ze deze talenten inzetten in hun onderzoek. Sofie heeft daarna een stuk theorie vertelt over de cirkel van veerkracht. Sofie legde elke basisbehoefte uit. In gespreksgroepjes gingen we deze theorie vertalen naar de onderzoekspraktijk. Ikzelf deed dan de nabespreking. Sofie gaf op het laatst nog een instructie over de app Ebb, wat deze app inhoudt en hoe je deze kunt gebruiken. De groep kreeg als ‘huiswerk’ mee dit thuis ook te oefenen.

Deze groep was heel divers: onderzoekers, ouders, ervaringsdeskundigen ‘ondergingen’ allemaal de Cabriotraining. We genoten met z’n allen van de me-time die de Cabriotraining mogelijk maakt.

Training aan Project ‘Ondersteuning van een gezonde levensstijl’

31 oktober 2017

Bij het begin van deze Cabriotraining hebben we de voorgaande training nog even kort overlopen. Sofie had foto’s gemaakt tijdens de eerste training. En deze foto’s (van mensen, van posters, …) werden als een soort van fotoverslag toegevoegd in de Cabriomap. Ik vatte daarna kort samen welke thema’s er werden besproken en ik checkte of er nog vragen of onduidelijkheden waren. Daarna bespraken we de ervaringen cabriotraining-levensstijl-henriette-vloggen-vlog-netwerk-gewoon-bijzondervan de huiswerkopdracht van de vorige keer. Ze moesten proberen hun onderzoek op een eenvoudige manier aan iemand uit te leggen. Daarna kreeg de groep alweer een nieuwe opdracht!  In duo’s gingen ze hun presentatie voorbereiden (ons onderzoek helder en beknopt voorstellen) en het dan voor de groep presenteren. Deze presentatie werd door Sofie gefilmd. Daarna mochten ze elkaar feedback geven. In de middag hebben we het gehad over het thema talenten. We gebruikten opnieuw de schatkist met de spiegeltjes. Ik vroeg aan iedereen om de beurt of ze bepaalde talenten konden benoemen die ze kunnen gebruiken in hun onderzoek. Als iemand was ‘uitgepraat’ dan mochten de anderen aanvullen met nog niet genoemde talenten. Daarna vroeg Sofie of ze nog één talent konden benoemen dat de collega’s nog niet wisten, iets wat niet specifiek te maken had met onderzoek.

Volgende keer gaan we aan de slag met de filmpjes, maar ook met de uitgeschreven tekst van de filmpjes. We gaan leren analyseren, en dit op verschillende manieren. Kijk er nu al naar uit!

Netwerkbijeenkomst ZonMW ‘Gewoon Bijzonder’

7 november 2017

‘Samen Werken, Samen leren’ is goed vertegenwoordigd op deze Netwerkbijeenkomst! Sofie en ik organiseren voor co-onderzoekers een intervisiegesprek waarbij we ontdekken – over de projecten heen – dixit-netwerkbijeenkomst-lievelingsspelhoe co-onderzoekers betrokken zijn en bij welk soort van onderzoek. We staan stil bij de taken van co-onderzoekers, en ook bij hun dromen.

Het intervisiegesprek wordt door Sofie geleid aan de hand van haar lievelingsspel: Dixit. Een aanrader! Hieronder zie je alvast mijn associatie over ons onderzoek bij een plaatje dat ik zelf uitkoos.

https://www.youtube.com/watch?v=p75Xo_Dh-mg

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Sofie Sergeant

mail | meer info

sofie.sergeant@disabilitystudies.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Gewoon Bijzonder