Home Thema's Ondersteuningsplan Praktijkverhalen Begeleiders aan het woord over nieuwe, dynamische ondersteuningsplan van Zuidwester

Ondersteuningsplan

Begeleiders aan het woord over nieuwe, dynamische ondersteuningsplan van Zuidwester

Begeleiders bij zorginstelling Zuidwester zijn blij. Het oude zorgplan is vervangen door Mijn Plan. Het nieuwe ondersteuningsplan is het resultaat van een eenjarig project waarin Vilans een adviserende rol vervulde. Leren werken met Mijn Plan staat dit jaar centraal. In een telefonisch interview vertellen twee gepassioneerde begeleiders, Nicole Ahrensman en Saskia Van der Meijs-Boer enthousiast over de nieuwe werkwijze.

De begeleiders zijn trots op hun nieuwe ondersteuningsplan. 'Mijn Plan staat, in tegenstelling tot het oude zorgplan alles behalve stil', vertelt Nicole. 'De wensen en doelen van de cliënt staan centraal en het plan gaat mee met het leven van de cliënt.' 'De Cliënt, familie en medewerker staan continu met elkaar in contact. Daar ligt de nadruk op.' vult Saskia aan.

Een ‘moetje’

De begeleiders hadden het idee dat het oude zorgplan een ‘moetje’ was. Inhoudelijk was het niet altijd even sterk. ‘Er werd één keer in het jaar iets in geschreven en de opgestelde doelen waren vooral door de begeleider bedacht’, vertelt Nicole.

‘In het oude zorgplan stond veel tekst, maar kwamen de wensen en doelen van de cliënt nauwelijks aan bod. Bovendien werd er veel moeilijke taal gebruikt’, aldus Saskia. ‘Het was soms zelf moeilijk te begrijpen voor medewerkers’. SMART-regels zijn niet meer leidend; het moet voor iedereen te begrijpen zijn.

Aan de slag tijdens de afwas

‘Mijn Plan’ voldoet natuurlijk wel aan alle wet- en regelgeving. Saskia: 'Vroeger leek het voldoen aan de regels iets heel zakelijks: er werd heel veel moeite gedaan voor het zetten van een handtekening. Om daarna niet meer naar het plan om te kijken. Door elke dag te werken met Mijn Plan is het makkelijker om aan de regels te voldoen. Nu kun je er altijd mee aan de slag gaan en bespreken we de doelen bijvoorbeeld tijdens de afwas, een kop koffie of een wandeling.’

Anders denken: Mijn Plan is maximaal 2 pagina’s

De doelen in Mijn Plan worden niet vanuit de begeleider bedacht, maar echt vanuit de cliënt. Ook als je als cliënt niet kunt praten, kunnen de mensen om je heen zien wat je wel en niet prettig vindt. Je moet wel op een andere manier denken, legt Nicole uit. 'Ik moest er zelf ook aan wennen; je laat wel alles los. Het oude zorgplan had 25 pagina's met gegevens. Tot in de details het verleden van de cliënt in kunnen zien is niet belangrijk; het gaat om de persoon zelf en om wie hij of zij precies is. Collega's kunnen nauwelijks geloven dat Mijn Plan maar uit een pagina, of maximaal twee bestaat.'

De begeleiders zijn sinds november 2014 betrokken bij de projectgroep die het oude zorgplan kritisch bekeek. Ze haalden ervaringen en ideeën op en probeerden wat dan wel werkt. Met deze informatie is het nieuwe ondersteuningsplan gemaakt. Hierdoor zijn er onder andere een aantal handige tools gemaakt om het gesprek met cliënten op gang te krijgen.

De wensboom

Zo wordt de wensboom gebruikt om wensen van een cliënt bespreekbaar te maken. ‘Je komt hierdoor hele persoonlijke dingen over cliënten te weten’, vertelt Nicole. ‘Zo bleek een cliënt moeite te hebben december goed door te komen. Zijn wens was om zich staande te houden in deze maand. Dat was een mooi concreet doel waar we samen aan konden werken.’

Trainingen geven

De twee begeleiders geven andere begeleiders bij Zuidwester trainingen om te leren werken met het nieuwe plan. ‘Het vraagt om een andere manier van denken en dat heeft tijd nodig.’ Nicole en Saskia vinden het geven van trainingen ontzettend leuk: ‘Mijn Plan is zo mooi geworden en de kwaliteit van leven is voor cliënten écht verbeterd’, vertelt Saskia. ‘Door Mijn Plan kan je persoonlijke en mooie gesprekken voeren met cliënten, daar doe ik het echt voor,’ besluit Nicole.

Meer informatie

Mijn Plan is nog niet ‘af’. De projectgroep is nog niet klaar en het ondersteuningsplan zal ontwikkeld blijven worden. Wil je meer informatie over dit project? Neem dan contact op met Sabine Timmer (s.timmer@vilans.nl) of laat een reactie achter onder aan de pagina.

Marjolein Herps

mail | meer info

m.herps@vilans.nl

Lees meer

foto van Marjolein Herps

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer