Naar hoofdinhoud

5 tips voor prettige communicatie tussen professional en informele zorg

Gepubliceerd op: 08-05-2020

Ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking is vaak een gedeelde verantwoordelijkheid. Door de transitie krijgt het netwerk van de persoon met een beperking een nog nadrukkelijker rol. Samenwerking met en ondersteuning van familie, vrienden en vrijwilligers wordt steeds belangrijker: informele zorg.

Hoe zorg je ervoor dat de communicatie en samenwerking soepel verloopt? 5 tips voor de communicatie met mantelzorgers:

  1. Toon interesse in de mantelzorger Vraag af en toe hoe de mantelzorger zich voelt, of de zorg niet te zwaar wordt. Wil iemand graag iets meer of anders doen?
  2. Blijf afstemmen Bekijk regelmatig of de zorgtaken nog goed verdeeld zijn. Misschien is de situatie veranderd en komt het beter uit dat hij andere taken op zich neemt.
  3. Wees benaderbaar Zorg dat verbeterpunten of kritiekpunten voor de mantelzorger bespreekbaar zijn en schiet niet meteen in de verdediging.
  4. Wees eenduidig Benoem één contactpersoon voor de mantelzorger. Als dit niet mogelijk is, zorg dan voor goede afstemming. De mantelzorger hoeft dan niet met elke hulpverlener opnieuw af te stemmen, dat scheelt energie.
  5. Voorkom teleurstelling Vraag welke verwachtingen de mantelzorger heeft. Leg het uit wanneer deze verwachtingen niet helemaal kloppen. Dat voorkomt onbegrip en irritaties.

Lees meer over informele zorg

  • Thema mantelzorg en vrijwilligerswerk
  • Tips voor goede samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers

Deel deze pagina via:

Contactpersoon