Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

In 4 stappen zette Prisma de slimme sok breder in

Gepubliceerd op: 10-09-2025

Laatst bijgewerkt op: 06-10-2025

De inzet van een slimme sok werkte goed bij cliënten met Ernstig Meervoudige Verstandelijke Beperkingen (EMVB) binnen Prisma. Deze slimme sok meet hoeveel stress iemand heeft en laat dat zien. Daarom wilde Prisma de slimme sok ook gebruiken bij andere doelgroepen en zorgvragen. Hun aanpak in 4 stappen.

Bij de aanpak is samen met adviseurs van de Innovatie-impuls 2 gekeken wat er nodig is om de slimme sok op grotere schaal in te zetten binnen de organisatie én binnen de projecten. Het op grote schaal inzetten betekent dat de sok op meer locaties of bij meer cliënten wordt ingezet. En dat alle processen en afspraken goed worden vastgelegd en geregeld.

Dit is hun aanpak met geleerde lessen in 4 stappen.

Stap 1: Bepalen wie er in de organisatie nodig zijn

In een sessie met de adviseurs is een tekening gemaakt van de ‘Innovatiefabriek’. Het brengt in beeld hoe je structureel kunt vernieuwen en waar kansen en uitdagingen zijn. Zo kun je je innovatiestrategie verbeteren. Je neemt ook alle mensen en rollen mee die je nodig hebt bij een vernieuwing die waarde toevoegt: een innovatie. Projectleider en innovatieadviseur Luuk van den Elshout: ‘Ik zag dat ik in mijn eentje bezig was met het op grotere schaal inzetten en borgen van innovaties.’ De volgende mensen zijn ook nodig:  

  • iemand van inkoop 
  • ICT-beheerder 
  • digicoach 
  • zorgmedewerker 
  • accountmanager voor het contact met het zorgkantoor 

 ‘Al deze mensen worden nu standaard bij innovatieprojecten betrokken. We komen nog niet vaak samen, maar dat wil ik wel graag. Zo kunnen we beter samenwerken aan de uitdagingen die er zijn.’ 

Wil je eens goed kijken naar je innovatiestrategie via de Innovatiefabriek? Kijk dan op de website van Vilans: Zo bouw je aan een heldere innovatiestrategie

Stap 2: Regelen wat nodig is om een innovatie goed te laten werken

Prisma heeft gebruik gemaakt van de borgingschecklist. Dat is een lijst met dingen en afspraken die je moet regelen en vastleggen om een innovatie goed te laten werken.

‘Aan sommige dingen had ik niet gedacht zonder de borgingschecklist. Bijvoorbeeld dat je steeds opnieuw trainingen moet geven. En dat je een systeem nodig hebt om feedback te verzamelen, zodat je kunt blijven verbeteren. Ook gebruik ik nu de “Innovatiefunnel” die laat zien in welke fase een project zit. En of het project klaar is om door te gaan naar de volgende stap. Ook helpt de funnel bij het bepalen hoeveel projecten we tegelijk kunnen doen.’

Let op: De borgingschecklist is nog in ontwikkeling. Hij wordt gemaakt op basis van wat andere organisaties hebben geleerd en komt beschikbaar in de InnovatieRoute.

Stap 3: Management en praktijk betrekken bij elk nieuw project

Het is belangrijk dat bij elk nieuw project iemand van het management én iemand van de werkvloer betrokken is. 'Het is fijn om een duidelijke opdrachtgever vanuit het management te hebben met duidelijke doelstellingen. Tegelijk heb je iemand uit de zorg nodig met kennis over de werkwijzen en processen. Ik kan de brug zijn tussen die twee.

Als projectleider weet ik wat het management belangrijk vindt. Denk aan werkgeluk, efficiëntere zorg of passende zorg. Door mijn korte lijntje met het management help ik met het project aan te laten sluiten bij de visie en strategie. Tegelijk kan ik de vertaling maken wat een technologie oplevert en of die echt goed werkt. Zo help ik het management en de zorgmedewerkers om elkaar beter te begrijpen.’

Stap 4: Innovatie borgen in de organisatie

Opschalen gaat nu steeds beter. ‘De stappen zijn duidelijk. Meer mensen doen mee aan innovatie. Innovatieprojecten horen nu bij de doelen van de organisatie. Eerst werkten we alleen projectmatig. Nu werken we steeds meer projectmatig én beleidsmatig. En bij elk project is iemand uit het management de opdrachtgever, niet ik.’

Ben jij bezig met de vanzelfsprekende inzet van zorgtechnologie en loop je tegen vragen aan? Onze hulplijn staat voor je klaar. Neem gerust contact met onze adviseurs op!

Over de InnovatieRoute en Innovatie-impuls 2

Dit verhaal is opgehaald in de Innovatie-impuls 2 en is onderdeel van de Innovatie-Route. De Innovatie-impuls 2 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp. De InnovatieRoute is de basis voor Innovatie-impuls 2. Het programma is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Meer weten over de inzet van zorgtechnologie? 

Ga naar de Innovatie-impuls 2 en gebruik de InnovatieRoute.

Lees meer

Bekijk de voortgangsrapportage en krijg 5 tips voor het succesvol toepassen van technologie