Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Gezond eten met Ikkookkratje

Gepubliceerd op: 11-11-2021

Het Ikkookkratje van Middin maakt het voor de cliënten mogelijk om zelfstandig een gezonde maaltijd te koken. Door zelf te kiezen wat ze eten en drinken, zelf opscheppen en de beleving rondom de maaltijd ervaren de cliënten eigen regie.

Het initiatief is ontstaan in 2017 vanuit de Centrale Cliëntenraad van Middin. Zij zijn gestart met het project ‘De Smaakpolitie’ waarbij zij 27 locaties bezochten om een hapje mee te eten. Na het interviewen van cliënten en begeleiders zijn ze gestart met een pilot op één locatie. De uitkomsten moesten leiden tot een plan dat overdraagbaar is. Binnen Middin, maar ook bij andere organisaties. De pilot was een succes en Middin is inmiddels gestart op meerdere locaties.

Benieuwd naar hoe het precies werkt? Bekijk de video door op de link te klikken.

Voorgesneden en duidelijke stappen

Cliënten kunnen zich abonneren op het Ikkookkratje en op vaste dagen vullen zij het kratje met lekker en gezond eten. De cliënten geven bij het aanmelden aan of zij hun groente en vlees voorgesneden willen hebben of dat zij dat zelf thuis doen. Het recept heeft duidelijke stappen die de cliënten kunnen volgen via een video op YouTube. Het maandmenu geeft aan wat je op welke dag eet. Dit staat vast maar cliënten mogen zelf bepalen op welke dag(en) zij meedoen. Zij halen die dag zelf het tasje met met ingrediënten op. Het Ikkookkratje bevat standaard een: maatbeker, garde, receptenmap, pannenlap en schort. 

Een reallife soap

Middin heeft een reallife soap ontwikkeld vanuit het idee van de Centrale Cliëntenraad om bij elkaar in de keuken te kijken. Dit kan worden bekeken op verschillende online kanalen. Zo wordt inspiratie over wat eten kan zijn en hoe belangrijk het is in het leven van de cliënten gedeeld. Begeleiders en vrijwilligers kunnen een kookworkshop voor groepen volgen. En foto’s worden gedeeld via social media met een speciale hashtag #ikkookmiddin.

Aan de slag! 

Cliënten en begeleiders kiezen vaak voor makkelijk maar niet altijd gezond eten. Met het Ikkookkratje wordt bewustwording gecreëerd en leren ze wat lekker én verantwoord eten is op een uitnodigende manier. Om het gebruik van het Ikkookkratje te stimuleren zijn praatplaten ontwikkeld voor begeleiders en cliënten.

Wil je al meteen aan de slag met de praatplaat? Download het materiaal dan onderaan de pagina bij Downloads.

Voor begeleiders is er een Ikkook-informatiekrat. Deze is gevuld met praatplaten, posters, gesprekskaarten, de visie van Middin op ‘Gastvrij eten en drinken’ en de hygiënecode in de vorm van een beslisboom. Zij kunnen dit gebruiken om met cliënten te praten over koken en gezonde voeding.

Wil je meteen aan de slag met het Ikkook-informatiekrat? Download het materiaal dan onderaan de pagina bij Downloads of bekijk het filmpje voor uitleg. 

Onderbouwing

Middin is inmiddels gestart op meerdere locaties met het Ikkookkratje. Hierna willen zij dit verder uitrollen buiten de organisatie. Voor sommige cliëntgroepen, zoals mensen met EMB, blijft zelfstandig koken moeilijk. Hier blijven ze bij Middin aandacht aan besteden door middel van trefpunten en de Ikkook-informatiekrat voor begeleiders.

  • Hoe houd je het onderwerp onder de aandacht?
  • Hoe zorg je voor voldoende tijd voor de medewerkers?
  • Hoe voorkom je voedselverspilling?
  • Hoe werk je milieuvriendelijk?
  • Hoe kun je alle cliënten betrekken en bereiken?

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021] van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.

Lees meer

Downloads

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Website

Soort kennis

Praktijk

Taal

Nederlands

Prijs

Gratis

Programma's / projecten

Begeleiding à la carte (Balc)