Toon zoekbalkToon menu

‘Juist de cliënten vragen om de technologische hulp’

Bij zorginstelling Visio, locatie De Vlasborch, wonen ouderen met een visuele beperking. ‘Ze vroegen steeds vaker om technologische hulpmiddelen of om begeleiding daarbij’, vertelt Anita Kerkhof, manager. ‘Cliënten kunnen meer zelf als ze via spraaktechnologie bijvoorbeeld muziek aan kunnen zetten. Dat vinden ze handig en leuk.’ Visio ging aan de slag met Google Home en deelt de inzichten, geleerde lessen en tips tot nu toe.
Anita: ‘De behoefte van de bewoners was een belangrijke reden om mee te doen aan de Innovatie-impuls. En aan de slag gaan met zorgtechnologie past ook bij Visio. We willen graag het leven van ouderen met een visuele beperking makkelijker en leuker maken. Zorgtechnologie kan daarbij helpen.’

Technologie via spraak

Visio doet op dit moment onderzoek naar Google Home en de privacy van deze tool. Google Home is een technologie die je kunt bedienen door ertegen te praten. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, zoals een tv aanzetten of vragen hoe laat het is. ‘Sommige cliënten werkten er zelf al mee. Andere cliënten hebben we een Google Home te leen gegeven om uit te proberen.’ 
 

Onderzoek gaf een belangrijk inzicht 

Anita: ‘We hebben bewust gekozen om eerst te onderzoeken of een tool als Google Home geschikt zou zijn voor onze cliënten. En dat was zo. Een belangrijk inzicht was dat de zwaarte van het zorgpakket niet bepalend is of dat een cliënt het wil gaan gebruiken. Terwijl veel medewerkers dat wel dachten.’  

‘Ouderen zijn heel enthousiast, ook al weten ze niets van internet’

‘Ik doe privé heel veel met Google Home en vind het ook erg leuk. Ik dacht inderdaad alleen dat cliënten dat niet zouden willen en dat het te moeilijk zou zijn. Sommigen weten niet wat internet is en hebben ook geen smartphone.' 

'Toch zijn juist zij heel enthousiast over wat zoiets allemaal kan. Ze hoeven de techniek ook niet precies te weten, als het maar werkt. Dat laatste moeten wij zien te regelen’, vertelt Jeanine van Wijk, gastvrouw en projectteamlid. Als gastvrouw zorgt ze voor het eten en doet ze leuke dingen samen met cliënten, zoals samen wandelen.

Anita: ‘Het vervangt niet het praatje of de zorg van een zorgmedewerker. Maar ze hoeven zo met Google Home niet bij alles te wachten tot iemand komt. Die zelfstandigheid vinden ze prettig.’

Een succes maken van het project

‘We liepen zelf een beetje vast, dus daar hebben we tijd mee verloren. We wilden graag weten hoe we van dit project echt een succes konden maken. En daarom zijn we aangesloten bij de Innovatie-impuls.’ 

Waar moet je rekening mee houden?

‘Er komt veel bij kijken. Zorgmedewerkers zijn het niet gewend om zorgtechnologie te gebruiken. Dat betekent dat ze anders moeten gaan werken en in het begin ook fouten zullen maken. Met die teleurstelling moeten ze omgaan en daarna weer doorgaan. Dat is hoe een proces werkt. Het is belangrijk om dat duidelijk uit te leggen.' 
 

Ook helpt het als onze zorgmedewerkers van zorgmedewerkers bij andere zorgorganisaties horen waar zij tegenaan lopen of wat juist goed werkt.









'En dat we dus niet de enige zijn met sommige worstelingen. Die verhalen overtuigen meer dan dat ik het zeg. Plus dat die bijeenkomsten motiveren om door te blijven gaan. Wat betreft de techniek moet er veel gebeuren om nu en in de toekomst met zorgtechnologie te kunnen werken. Dat begon met goede Wifi overal. ICT is daar druk mee.’

Mond-tot-mond reclame werkt goed bij medewerkers

Jeanine: ‘Medewerkers hebben ook een Google Home als trainingsmateriaal gekregen om thuis uit te proberen. Vanuit de projectgroep helpen we collega’s om het te installeren als ze dat willen. Als ze eenmaal enthousiast zijn, dan gaan de positieve verhalen en grappige ideeën snel rond. Die mond-tot-mond reclame werkt goed. We informeren ze ook via flyers en nieuwsbrieven. Verder gaan we cursussen voor medewerkers en bewoners organiseren.’

Hoe houd je cliënten betrokken als het langer duurt?

Anita: ‘De cliënten willen graag sneller dan wij kunnen. We moeten veel regelen en uitzoeken. En goed uitleggen wat we precies gaan doen, anders haken ze af.’ 

Jeanine vult aan: ‘Om ze enthousiast te houden, hebben we tussenoplossingen bedacht. Door bijvoorbeeld een technologisch hulpmiddel zoals Google Home aan een appartement te koppelen, in plaats van aan een bewoner die ook weer weggaat. Anders moet je dat iedere keer opnieuw regelen. 

Nu vragen we als tussenoplossing bijvoorbeeld aan naasten of ze nog een oude smartphone hebben. Dan kunnen bewoners blijven meedoen aan het experiment en genieten van de voordelen.’  

Tips

  • Roep op tijd hulp in van deskundigen om je te adviseren. Dat spaart je tijd en problemen.
  • Onderzoek de behoeften van je cliënten. Wat je denkt te weten, klopt misschien niet.
  • Praat met andere zorgorganisaties. Je leert van elkaar en het is motiverend.
  • Durf zorgtechnologie uit te proberen. Het is leuker en handiger dan je denkt.


Het project Innovatie-impuls is onderdeel van het programma Volwaardig Leven van het ministerie van VWS en wordt gecoördineerd en uitgevoerd door Academy Het Dorp en Vilans.
 

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]