Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Dilemma 1: Vrijheid beperken of niet?

Gepubliceerd op: 22-12-2021

Mag een vader het haar van zijn verstandelijk beperkte zoon in een zorginstelling knippen zoals hij thuis gewend was, vastgebonden aan een stoel? Wat zou jij doen? En waarom kies je voor die aanpak?

Casus: Net als thuis?

Dirks vader weet precies hoe hij de haren van zijn zoon (23 jaar) moet knippen. Dirk vindt het mooi hoe zijn vader dat doet. Hij kijkt na een knipbeurt nog heel vaak in de spiegel. De begeleider heeft Dirk zelfs een keer zijn eigen spiegelbeeld zien kussen. Lastig is dat Dirk moeilijk kan stilzitten, omdat hij snel is afgeleid. Als hij door het raam een vliegtuig ziet gaan, springt hij plotseling op en roept hij heel hard 'Vliegen, vliegen, vliegen!'. Dan begint hij door de kamer te rennen. Daarom bindt zijn vader hem van jongs af aan voor de zekerheid altijd aan de stoel vast. Ook nu hij niet meer thuis woont.

Wat zou jij doen?

Sta eens stil bij jouw keuze in deze situatie. Denk daarbij niet aan wat collega's, het team en de organisatie vinden. Er is niet één goede keuze. Wat voor de ene cliënt goed is, is dat niet altijd voor de andere. En professionals kunnen hier ook verschillend over denken. Iedereen kan zijn eigen redenen hebben om iets te doen of juist niet te doen.

Je moet jouw keuze wel kunnen uitleggen. Achter iedere keuze zit een visie, wetgeving of persoonlijke opvatting. Daarom is het goed om na te denken over dit soort keuzes. En vraag je af waarom je vindt dat jouw aanpak beter is voor de cliënt. Bespreek dit eens met collega's en andere betrokkenen.

Wat zou jij als zorgprofessional doen of adviseren in deze situatie? Kies uit de volgende opties:

  • Ik laat de vader zijn gang gaan. Als zijn zoon het zo gewend is, is er geen probleem.
  • Ik grijp in. Vastbinden is een vorm van vrijheidsbeperking en mag dus niet.
  • Ik bespreek de situatie met een collega en de vader voordat ik iets doe.
  • Ik laat de vader zijn gang gaan. Als de bewoner voor zijn eigen veiligheid wordt vastgebonden is dat niet erg.
  • Anders, namelijk… (beschrijf wat je zelf zou doen).

Een keuze maken in 4 stappen

Hoe maak je een afgewogen keuze? Deze 4 stappen helpen je op weg:

  1. Verkennen: Wat is er aan de hand? Welke opties zijn er? En wie zijn er betrokken bij deze situatie?
  2. Onderzoeken: Wat is de ethische vraag of het dilemma? Welke waarden, belangen en principes spelen hierbij een rol?
  3. Afwegen: Weeg zorgvuldig af waarom je een bepaalde keuze maakt. Bedenk wat de mogelijke gevolgen zijn en voor wie. Wat is het gevolg van jouw keuze voor de cliënt?
  4. Besluiten: Zoek voor goede zorg naar de balans tussen alle (moreel) betrokkenen.

Denk na over je keuze

Heb je de eerste optie gekozen?

Waarom deed je dat?

  • Vastgebonden zitten tijdens de knipbeurt is voor Dirk de vertrouwde gang van zaken. Het werkt goed voor hem en daar gaat het om.
  • ​Je vindt dat er niets kwaads schuilt in het vastbinden van Dirk. Het doet hem of anderen namelijk geen pijn.
  • Je kiest ervoor het te laten gaan, omdat de regie zoveel mogelijk bij Dirk en zijn vader moet blijven.
  • Anders, namelijk…

Ging je voor de derde optie?

Wat was daarvoor jouw reden?

  • Je voelt je onzeker en je wilt eerst je twijfels bespreken met je collega. Je wilt namelijk voorkomen dat je meer kwaad doet dan goed.
  • ​Je vindt het belangrijk dat je vanuit een gedeelde visie kunt uitleggen waarom je iets wel of niet doet.
  • Je voelt je gesteund en staat steviger in je schoenen als collega's het eens zijn met jouw besluit.
  • Anders, namelijk…

Een andere keuze: veiligheid boven vrijheid?

Heb je voor een andere optie gekozen? Ga jouw keuze dan na met de 4 stappen. Welke argumenten en waarden zijn voor jou belangrijk? Bedenk of dat voor Dirk en zijn vader dezelfde waarden en redenen zijn.

Gaat veiligheid hier boven vrijheid? Gaan de wens en de gewoontes van de vader boven vrijheid? Wat zegt de wet hier eigenlijk over? Ga eens na hoe jouw collega's, team of organisatie hier tegenaan kijken. Welke afweging maak je en hoe ga je daarbij te werk?

5 handvatten en tips voor een keuze over vrijheidsbeperking

Ethische dilemma’s of lastige keuzes ontstaan als je in je werk als begeleider niet meteen weet wat goed is om te doen. Moet je iemand beschermen door zijn of haar vrijheid te beperken? En kun je dat uitleggen als goede zorg aan alle betrokkenen? Of moet je voor goede zorg of kwaliteit van leven iemand juist vrij laten en risico's nemen? 

Ga eens na waar jij de grens trekt. Hoe schat je in wat goed is om te doen? En hoe kun je jouw keuze uitleggen? Deze handvatten helpen je bij het maken van een zorgvuldige keuze. 

Bron

Bolt, L.L.E., Verweij, M.F. & Van Delden, J.J.M. (2003). Ethiek in praktijk. Van Gorcum.

Downloads