Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

‘Pas na een paar keer lezen snap ik wat ze bedoelen’

Gepubliceerd op: 02-10-2023

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met taal. Ook mensen met een Licht verstandelijke beperking (LVB) krijgen vaak brieven of mails die ze niet begrijpen. Bijvoorbeeld van de gemeente, verzekering, belastingdienst of van het UWV. Dit kan voor mensen negatieve gevolgen hebben. Ze missen belangrijke informatie, waardoor ze in de problemen kunnen komen. Ook voelen mensen zich hierdoor niet gezien. 

Toolkit ‘Snap jij het nog’ over moeilijke informatie

De LFB maakte daarom de Toolkit: ‘Snap jij het nog'. In deze toolkit zitten allerlei tips hoe om te gaan met moeilijke informatie. Ook zijn er stickers met teksten erop. Die kunnen mensen op te moeilijke brieven plakken en terugsturen naar de afzender.

Ervaringskennis: Wat is begrijpelijke informatie?

Naast het aanbieden van de toolkit, geeft de LFB ook de workshop ‘Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan’. Die gaat over begrijpelijk schrijven. Michiel Zeeuw is ervaringsdeskundige bij de LFB en geeft die workshop. Zelf krijgt hij ook weleens een brief die hij niet begrijpt.

Michiel: “Dan lees ik die brief een paar keer. Pas dan begrijp ik wat ze bedoelen. De informatie die ik nodig heb staat vaak op de achterkant. Als ik er echt niet uit kom, kijk ik samen met mijn ouders of mijn broer naar de brief en dan komen we er wel uit.”

Een site als Steffie.nl helpt 

Michiels advies aan begeleiders? “Het helpt om mensen met een beperking te wijzen op sites met begrijpelijke informatie. Denk daarbij aan steffie.nl en www.lfb.nu. Ook kun je op de website www.ishetb1.nl moeilijke woorden intypen waarna je makkelijkere woorden krijgt.”

Plak stickers op brieven die te moeilijk zijn

Michiel: “Daarnaast is het slim om LFB stickers te bestellen. Op de sticker staan tips over hoe het beter kan. Als een brief te moeilijk is, plak je de sticker erop. De brief stuur je vervolgens terug naar de afzender. Zo laat je mensen en organisaties weten dat brieven te moeilijk zijn.”

Ga je als organisatie zelf teksten of brieven maken? Michiel: “Dan is het slim om ervaringsdeskundigen mee te laten kijken om de teksten begrijpelijk te maken. En om de teksten vooral kort en bondig te houden.”

Workshop ‘Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan’

De workshop ‘Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan’ helpt organisaties bij begrijpelijke taal. De workshop wordt samen met ervaringsdeskundigen gegeven. Eén organisatie die de workshop al volgde is Klaverblad Verzekeringen.

Silvia van Kesteren werkt bij Klaverblad Verzekeringen en was één van de deelnemers. “Ik vond de workshop hartstikke leuk en heel interessant ook. Wat me is bijgebleven? Het besef dat helder schrijven verder gaat dan het eenvoudiger maken alleen. Je moet er echt een stukje boven gaan staan. Stilstaan bij: Wat wil ik nou eigenlijk zeggen?”

Klaverblad Verzekeringen gaat zeker stappen zetten. Silvia: “Momenteel zijn we al bezig om alles in begrijpelijke taal neer te zetten. Soms twijfelen we of teksten wel begrijpelijk genoeg zijn. Daarom hebben we het idee om daar voortaan ervaringsdeskundigen bij te betrekken.”

Meer informatie

Deel deze pagina via: