Toon zoekbalkToon menu

Coronavirus

Omgaan met mentale effecten coronacrisis - Zorgprofessional

Je vindt het waarschijnlijk vanzelfsprekend om er nu voor cliënten te zijn, maar om cliënten goed te kunnen blijven ondersteunen is het belangrijk dat je ook goed voor jezelf en je collega's zorgt. Op deze pagina verzamelen we tips en informatie om dat goed te kunnen blijven doen. Om zo compleet mogelijk te zijn vind je hier algemene tips voor mentaal welbevinden én specifieke voor je werk in de gehandicaptenzorg. (Laatste update: 28 april 2020)

Begeleider aan het werk tijdens coronacrisis

In deze hectische tijd is ook je werk spannender en weet je misschien niet altijd wat je kunt verwachten. Gevoelens van angst, verdriet, machteloosheid of boosheid zijn soms aan de orde. Erken dit voor jezelf en geef het aan bij een collega of leidinggevende. Blijf er niet alleen mee rondlopen, je bent niet de enige. Besef dat je gevoelens en gedachten een normale reactie zijn, op een abnormale situatie. Praat erover met anderen en probeer helpende gedachten te herhalen.

beperking-gehandicapten-coronavirus-coronaHoe zorgen we ervoor dat zorgpersoneel niet omvalt? 

Amphia (ziekenhuis) en GGz Breburg (aanbieder van specialistische behandeling en ondersteuning aan mensen met complexe psychiatrische problemen) bieden preventie, activiteiten als mindfulness en psychosociale begeleiding in tijd van corona. Bij ernstige klachten, zoals PTSS, kan iemand spreken met een trauma-expert. De gezamenlijk aanpak laat zich samenvatten in de drie P’s:

  1. Preventie
  2. Psychosociale begeleiding
  3. PTSS-behandeling
Hun kennis en ervaringen vind je op de website vergeetjezelfniet.nu. Zorgorganisaties kunnen kosteloos factsheets en posters naar eigen inzicht aanpassen en personaliseren. 

Helpende gedachten

Door de heftigheid van de situatie kan je gaan piekeren of kunnen negatieve gedachten het overnemen. Probeer daar helpende gedachten tegenover te zetten en die voor jezelf te blijven herhalen:

  • Ik doe wat ik kan met de beste intenties.
  • We doen belangrijk werk.
  • Emoties als angst, spanning, verdriet, machteloosheid en/of boosheid zijn normale reacties op deze abnormale situatie.
  • We zorgen voor onszelf en houden oog voor elkaar.
  • We nemen onze verantwoordelijkheid om op tijd rust te nemen, te slapen en gezond te eten en afleiding te zoeken.

Hoe werk je goed samen?

Tip: zie deze periode als een marathon

Vergelijk deze periode met een marathon. Langdurig inzetbaar blijven is heel belangrijk. Goed voor jezelf en collega's zorgen is daarbij onmisbaar om ook voor de cliënten te kunnen blijven zorgen. 
Het is belangrijk om in deze tijd binnen je team aandacht te hebben voor elkaar. Heb oog voor elkaar en steun elkaar. Bespreek hoe je reageert op stress en wat je dan nodig hebt. Wijs elkaar op regelmatig eten, drinken, toiletbezoek en slapen. Signaleer en benoem bij elkaar eventuele ziektesymptomen. Als je merkt dat er zaken zijn die stress oproepen die makkelijk te veranderen zijn, overleg dit dan met je leidinggevende.

Hoop en positiviteit

Wellicht geven bepaalde situaties ook een positief gevoel omdat je iets kan betekenen. Dat geeft hoop en moed om door te gaan met je werk. Sta met elkaar stil bij de dingen die je hebt kunnen bereiken. Benoem dit concreet en complimenteer elkaar. Houd hoop, geef elkaar erkenning voor het belangrijke werk dat je aan het doen bent.

Tips om je mentale weerstand goed te houden

  1. Zorg voor voldoende slaap. Slaap zoveel mogelijk op vaste tijden.
  2. Houd bij het maken van een indeling van shifts rekening met de capaciteit en voldoende hersteltijd tussendoor (denk bijvoorbeeld aan diensten van 8 uur op, 12 uur af).
  3. Houd vast aan een ritme en structuur.
  4. Eet gezond.
  5. Drink voldoende.
  6. Blijf bewegen. De sportscholen en -clubs zijn dicht, maar er zijn genoeg alternatieven: wandelen, hardlopen, fietsen en online thuiswork-outs.
  7. Ga op tijd naar het toilet.
  8. Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Douche regelmatig en draag schone kleding.
  9. Zorg voor zoveel mogelijk structuur en ritme, dat geeft houvast en helpt om langdurige stress zo lang mogelijk vol te kunnen houden.
  10. Minimaliseer de momenten dat je het nieuws volgt. Reserveer er bijvoorbeeld 1 of 2 keer een moment voor op de dag. Volg het nieuws via betrouwbare kanalen.
  11. Vermijd roken, alcohol en drugs.

Bron: Tips & adviezen voor de mentale gezondheid van zorgprofessionals (pdf)

Hulplijnen voor zorgprofessionals

Het Instituut voor Psychotrauma ARQ IVP heeft een landelijke hulplijn geopend voor zorgprofessionals die ondersteuning nodig hebben. De hulplijn is zeven dagen per week bereikbaar tussen 8:30 en 21:30 uur op telefoonnummer 088 - 330 5500 en wordt bemand door gespecialiseerde psychologen.

Landelijke hulplijn voor zorgprofessionals. Zorgprofessionals die in deze emotioneel zwaar belastende tijd hun hart willen luchten, kunnen terecht bij een landelijke hulplijn van het Instituut voor Psychotrauma. Ga naar de website

Sterk in je werk, zorg voor jezelf biedt zorgprofessionals een luisterend oor met coaches die vrijwillig laagdrempelige mentale ondersteuning geven.
Ga naar de website

Informatieve websites

Heb je zelf tips?

Stuur ons jouw tips via content@kennispleingehandicaptensector.nl. Deze tips ontvingen we onlangs van enkele begeleiders: 

  • 'Als je naar het toilet gaat neem dan ook even een kort moment om jezelf tot rust te brengen door bewust je aandacht naar je ademhaling te brengen. Adem in, adem iets langer uit, enkele seconden een adempauze (ontspannen) en als je voelt dat je weer in wilt ademen herhaal je deze stappen nog 4 keer.'
  • 'Als je thuis bent doe dan eens een Bodyscan. Tijdens een bodyscan heb je even helemaal de focus op je lichaam en kom je door de aandacht en ontspanning weer tot jezelf. Er zijn er genoeg op internet te vinden die je hierin begeleiden. Ze variëren ook in tijd (vanaf ongeveer 15 minuten tot 45 minuten) dus kan je kiezen wat bij je past of wat je nodig hebt.' 


Ga naar Omgaan met mentale effecten coronacrisis - Cliënten

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer