Toon zoekbalkToon menu

Ervaringsdeskundigheid

Dit vinden cliënten belangrijk: gemeende aandacht

Oprechte aandacht. Het is lastig als je het druk hebt. Toch is het nodig als je goed wil aansluiten op behoeftes van cliënten. Het is de basis van je contact. Het scheelt al heel veel als je aandacht onderwerp van gesprek maakt. En regelmatig aandacht geeft aan geluk of welbevinden. In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen. 
begeleider
Mensen met een beperking geven aan vooral de kwaliteit van menselijk contact belangrijk te vinden. Met kwaliteit bedoelen we niet zozeer welke methode je als begeleider gebruikt. Of wat nou precies de inhoud is van het gesprek. Maar meer zaken die belangrijk zijn in de relatie tussen de begeleider en de cliënt. Denk bijvoorbeeld aan goed luisteren. Cliënten noemen zaken als ertoe doen, jezelf kunnen zijn en dat er tijd en aandacht voor je is. Voldoende tijd en aandacht klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het kennelijk toch niet altijd.

‘Je moet je begeleider met heel veel mensen delen’

Zo vertelt een ervaringsdeskundige: ‘Mensen denken al snel dat de nodige aandacht er wel is, want er zijn toch begeleiders? Maar vergeet niet: als je in een woongroep woont, moet je die begeleider met heel veel mensen delen.’ Ook vertelt een bewoner van WonenPlus: ‘Wat ik fijn vind is dat de begeleiders hier wel tijd voor me hebben. Bij de vorige organisatie was dit niet zo. Hier kan ik altijd op begeleiders terugvallen. Er wordt echt naar me geluisterd. Ik heb het gevoel dat ik ertoe doe.’

Aandacht voor aandacht. Zo kun je dat doen:


Maak aandacht bespreekbaar met een leuke actie.

Bij ’s Heeren Loo maken begeleiders aandacht bewust onderdeel van hun gesprek. Bijvoorbeeld met een chocostickactie.


Gebruik de gesprekstool ‘Wat is er?’

Ervaart jouw cliënt stress of zit hij/zij ergens mee? Of vermoed je dat? Met de gesprekstool 'Wat is er?’ ga je als begeleider stap voor stap het gesprek aan. De tool helpt je om je eigen invulling even aan de kant te zetten. En ruimte te geven aan de cliënt om zich beter te voelen door zoveel mogelijk eigen regie. 


Ga eens een kopje thee met een cliënt drinken.

Ga gewoon eens praten, zonder dat je een agenda hebt. 


Betrek familieleden.

Ook zij hebben een belangrijke rol te vervullen in aandacht. Dit kan al iets heel kleins en simpels zijn. Bijvoorbeeld door familieleden te vragen om een kaartje te sturen. Maak vooral ook eens samen een genogram. Dit biedt veel inzicht. Daarnaast is het een mooie kans voor iemand om zijn/haar verhaal te vertellen. Cliënten ervaren dit eveneens als gemeende aandacht. Wil je nog meer contacten in kaart brengen dan alleen familieleden? Maak dan gebruik van het ecogram


Geef vanuit de organisatie ook eens kleine cadeautjes.

Bijvoorbeeld een bloemetje, of een waxinelichtje voor de feestdagen. Of een zonnebril voor de zomervakantie. Zo voelt iemand zich gewaardeerd en gezien. Het leuke is dat mensen dit dan op hun beurt ook weer sneller voor een ander zullen doen.


Maak geluk onderwerp van gesprek.

Door met de Feelix-app aan de slag te gaan. Je kunt de app downloaden via Google Play Store of de App Store. Of lees het artikel ‘Samen werken aan geluk’. 


Maak welbevinden bespreekbaar met gesprekskaarten.

Bijvoorbeeld met de inspiratiekaarten


Heb extra aandacht voor iemand die een zeldzamere beperking heeft.

Ervaringsdeskundige Mark Edewaard vertelt in zijn vlog dat hij rechtszijdig spastisch is. Dit is een aandoening die niet zo vaak voorkomt. Dat kan onzeker maken. Want weet de begeleiding dan wel hoe daar mee om te gaan? Extra aandacht hiervoor is dan juist belangrijk.


Neem eens een audiofragment op.

Trainers bij Bartiméus namen een audiofragment op om cliënten te ondersteunen. Dit door hen te helpen met gevoelens om te gaan tijdens corona. Maar je kunt zoiets natuurlijk ook op andere lastige momenten doen. Bijvoorbeeld bij een verhuizing.


Kijk of jullie beeldzorg kunnen inzetten.

Mensen met een beperking hebben soms moeite om iets te verwoorden. Met beeldbellen kunnen ze dan gewoon iets laten zien met de iPad. Dit geeft hun rust en veiligheid. Projectleider Erwin Pfeiffer van Triade Vitree: 'Sommige cliënten willen even bellen om welterusten te zeggen. Dat lijkt heel klein en simpel. Maar voor cliënten is dit heel belangrijk.’



8 kenmerken die cliënten belangrijk vinden

Er is natuurlijk niet iets wat voor iedereen geldt. Ieder mens is anders. Het belangrijkste is dat je aansluit op behoeftes van het individu. Toch zijn er wel kenmerken die vaker terugkomen in verhalen van mensen met een beperking. Verhalen die we ophaalden voor het project Begeleiding à la carte (Balc). ‘Ik wil oprechte aandacht’ is een van die kenmerken. Dit artikel is onderdeel van een serie.

Bekijk de andere zeven kenmerken: 
  1. Ik wil een band met jou kunnen opbouwen.
  2. Ik wil zelf kunnen bepalen.
  3. Ik wil zelf kunnen ervaren.
  4. Ik wil dat je mij als totaal mens ziet.
  5. Ik wil vertrouwen krijgen.
  6. Ik wil vooral hulp wanneer ik daarom vraag. 
  7. Ik wil dat je met mij praat, in plaats van over mij. 

 

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer