Naar hoofdinhoud Naar footer

Dit vinden cliënten belangrijk: praat met mij, niet over mij

Gepubliceerd op: 14-10-2023

Cliënten ervaren het als heel vervelend als er over hen wordt gesproken. Uit de verhalen van ervaringsdeskundigen komt dit steeds weer terug. Dit geldt zowel voor gewone gesprekken, als bijvoorbeeld het ondersteuningsplan. Lees de inzichten en bekijk wat jij kan doen.

Ervaringsdeskundige Milan vertelt in het filmpje ‘Milan over communicatie’ wat er allemaal over hem is gezegd: ‘School is niet goed voor Milan. Wij hebben geen tijd voor Milan. Milan moet maar op zijn kamer blijven. Aan mij wordt niets gevraagd. Het zou minder om diagnose moeten gaan en meer om de persoon. Vraag aan me wat ik nodig heb. Tot slot merk ik vaak dat het gesprek verandert als ik vertel dat ik autisme heb. Mensen zeggen dan tegen mijn begeleider: “Vindt hij dat wel fijn?” Er wordt niet meer tegen mij, maar over mij gesproken.’ 

‘Ga niet bellen achter iemands rug om’

Ervaringsdeskundige Nina vertelt in het artikel ‘Bang voor bemoeienis na de bevalling’ over haar ervaringen in het ziekenhuis. De zusters wilden toen haar begeleider bellen. Gelukkig zei haar begeleider dat ze daar eerst toestemming voor moesten vragen aan Nina. Nina: ‘Wat ik wil meegeven aan de zorg? Steek mensen een hart onder de riem. Stel ze gerust. Behandel iedereen als gewone mensen en heb respect voor ieders privéleven. Ga niet bellen achter iemands rug om. Bespreek het eerst van tevoren. Ga altijd het gesprek aan over wat iemand nodig heeft. Dat moet echt de insteek zijn. En kijk samen naar de oplossing.’

Lees Nina’s verhaal

‘Het is prettig als je je eigen versie van het verhaal kan vertellen’

Martinus is cliënt bij de Driestroom en zit daar in de cliëntenraad. Hij vindt het belangrijk dat cliënten ook dingen kunnen schrijven in het cliëntdossier: ‘In de cliëntenraad hebben we het ook over privacy gehad. We vonden dat er te veel mensen konden meekijken in het cliëntdossier. Zelf heb ik tot slot de wens om ook dingen te kunnen toevoegen. Het is prettig als je je eigen versie van het verhaal kan vertellen.’

Wat kun jij doen:

Ervaart jouw cliënt stress of zit hij/zij ergens mee? Of vermoed je dat? Met de gesprekstool 'Wat is er?’ ga je als begeleider stap voor stap het gesprek aan. De tool helpt je om je eigen invulling even aan de kant te zetten. En ruimte te geven aan de cliënt om zich beter te voelen door zoveel mogelijk eigen regie. 

Deze vind je op de pagina ‘Begrijpelijke taal’. 

Visioplan is een app die werkt met beelden voor het ondersteuningsplan. De beelden helpen de cliënt zijn/haar eigen plan te maken en te volgen. 

Zet als organisatie je eigen methode voor ondersteuningsplannen op. Vervolgens kun je die testen. Bekijk hiervoor de handreiking ondersteuningsplannen. Hierin staan alle kenmerken genoemd waar het ondersteuningsplan aan moet voldoen. Zo komt het altijd tot stand in gesprek met de cliënt.