
Soms is het ‘fout gaan’ nodig voor het acceptatieproces
Het is natuurlijk nooit fijn als iemand anders voor jou besluit dat iets niet kan. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. Zo vertelt een bewoner van WonenPlus: ‘Ik verlangde ernaar om op mezelf te wonen. Daarom heb ik een tijdje begeleid wonen geprobeerd. Maar dat bleek toch te moeilijk. Toen heb ik aan de manager aangegeven dat ik weer terug wilde naar een groep. Samen met de begeleiding heb ik toen besproken wat de beste oplossing is voor mij.’ Als iemand met een beperking iets zelf probeert, kan het dus ook mislukken. Maar dat helpt bij de acceptatie ervan. Het heeft dan toch in de beleving van iemand een meerwaarde gehad.
Lees het artikel '
Bewoners aan het woord’ van WonenPlus.
Pas op met zeggen wat wel of niet kan
Een ervaringsdeskundige van de belangenvereniging voor en door mensen met een beperking (LFB) vertelt: ‘Ik heb ooit van een begeleider te horen gekregen dat ik nooit in staat zou zijn om presentaties te geven. Maar hij heeft ongelijk gehad. Want ik doe dat nu toch voor de LFB. Daarom moet je altijd oppassen met dit soort uitspraken.’
‘En dat dus tegen beter weten in van iedereen’

Als begeleider kun je er dus ook weleens naast zitten met je inschatting. Ook daarom is het belangrijk om cliënten zelf te laten ervaren en ontdekken. Het leuke is dat je dan nog eens aangenaam verrast kan worden. Zo vertelt een begeleider: ‘We hadden een cliënt die zwaar dyslectisch was. Hij wilde een opleiding als kok gaan volgen. We dachten dat dit niet haalbaar was. Toch hebben we het hem laten proberen. Door de aanschaf van een slimme bril lukte het hem alsnog om de tabellen in kookboeken te lezen. Later hoorde ik dat hij zijn diploma had behaald. En dat dus tegen beter weten in van iedereen.’
Zo kun je meer doen
Aan de slag met een tool.
In bovenstaand voorbeeld heeft de organisatie de cliënt geholpen met zijn vraag. Dit door mee te denken over de aanschaf van een slimme bril. Wil je ook vraaggericht aan de slag? Met de handleiding Vraaggericht coachen begeleid je mensen met een arbeidsbeperking naar of op het werk.
Ga in gesprek met jouw collega’s.
Kijk eens of er bij jullie sprake is van een beheers- in plaats van een leercultuur. Een beheerscultuur kan heel erg belemmerend zijn in dingen uitproberen. Terwijl cliënten die ruimte wel nodig hebben om zelf te kunnen ervaren.
Blijf oog houden voor ontwikkeling.
De Academie voor Zelfstandigheid heeft een opleidingsaanbod voor mensen met een beperking. Zo kunnen mensen gratis het Ontwikkelingsgerichte Dagbestedingsprogramma online volgen.
Vraag regelmatig: 'Wat zou je echt graag nog willen in je leven?'.
Benieuwd naar andere tips? Bekijk dan het artikel 'Bewonerswensen: Wie ben ik om te zeggen dat iets niet haalbaar is?’.
8 kenmerken die cliënten belangrijk vinden
Er is natuurlijk niet iets wat voor iedereen geldt. Ieder mens is anders. Het belangrijkste is dat je aansluit op behoeftes van het individu. Toch zijn er wel kenmerken die vaker terugkomen in verhalen van mensen met een beperking. Verhalen die we ophaalden voor het project
Begeleiding à la carte (Balc). ‘Ik wil zelf kunnen ervaren’ is een van die kenmerken. Dit artikel is onderdeel van een serie
Bekijk de andere zeven kenmerken:
- Ik wil een band met jou kunnen opbouwen.
- Ik wil zelf kunnen bepalen.
- Ik vind gemeende aandacht van jou belangrijk.
- Ik wil dat je mij als totaal mens ziet.
- Ik wil vertrouwen krijgen.
- Ik wil vooral hulp wanneer ik daarom vraag.
- Ik wil dat je met mij praat, in plaats van over mij.