Naar hoofdinhoud Naar footer

Foutloos leren bij NAH

Gepubliceerd op: 09-06-2022

Laatst bijgewerkt op: 22-05-2025

Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) leren met Foutloos leren stap voor stap nieuwe vaardigheden. Het uitgangspunt van Foutloos leren is dat mensen fouten voorkomen tijdens het leerproces. Dat doen ze door vaardigheden steeds te herhalen zonder fouten te maken. Zo leren ze zich uiteindelijk routines aan.

In het kort

Type tool

Stappenplan, Leidraad, Methode

Voor wie

Begeleiders, Zorgverleners

Cliëntgroep

Niet-aangeboren hersenletsel, Syndroom van Korsakov

Soort kennis

Praktijk, Onderzoek

Auteur

Yvonne Rensen

Ontwikkelaar

De interventie Foutloos leren is ontwikkeld voor mensen met Korsakov met ernstige geheugenproblemen. Ook mensen met NAH kunnen ernstige problemen hebben met hun geheugen en hun executieve functioneren. Met executief functioneren bedoelen we de vaardigheden die je nodig hebt om je gedrag te sturen en taken te plannen en uit te voeren.

Mensen met NAH onthouden nieuwe informatie niet. Daardoor is het voor hen moeilijk om vaardigheden te leren of om die te gebruiken in een onbekende situatie.

Is het impliciete geheugen nog wel intact? Dan kunnen mensen met NAH zich via Foutloos leren routines aanleren. Het impliciete geheugen is het langetermijngeheugen waarin je onbewust vaardigheden en gewoontes opslaat.

Met Foutloos leren kunnen mensen met NAH zich bijvoorbeeld de volgende vaardigheden aanleren:

  • zelf boodschappen doen
  • zelf koken
  • apparaten bedienen

Casus

Josien (34 jaar) heeft door NAH ernstige problemen met haar geheugen. Komt ze in een nieuwe situatie of wil ze iets nieuws aanleren? Dan loopt ze daar steeds tegenaan. Vooral haar kortetermijngeheugen laat haar dan in de steek. Josien zou niets liever willen dan zelf haar maaltijden weer klaarmaken. Want koken was haar hobby voor ze NAH opliep. Nu is alleen al checken wat ze nog in huis heeft en boodschappen doen een hele opgave. Ze vergeet meer dan de helft. Het kost haar ook veel moeite om de handelingen bij het koken in de goede volgorde te doen. Als begeleider wil je Josien graag ondersteunen in het (opnieuw) aanleren van deze vaardigheden, nu haar geheugen ernstig is aangetast. Met het stappenplan van Foutloos leren kan dat. Daarmee ondersteun je Josien in het aanleren van nieuwe routines.

Onderbouwing bruikbaarheid

Research-based kennis: kennis op basis van onderzoek. Practice-based kennis: kennis op basis van praktijkervaringen.

Beoordeling

De interventie is effectief bij een eerste aanwijzing bij mensen met het syndroom van Korsakov. Ook bij mensen met dementie is deze methode effectief bij eerste aanwijzing. Bekijk de bronnen voor de beoordeling in de Databank erkende interventies

Deze tool is onderdeel van de leidraad NAH in het vizier.