Home Nieuws Nieuws 2017 juni Carenzorgt: cliënt kan rapportages inzien

Carenzorgt: cliënt kan rapportages inzien // 19/06/2017

Nedap Ons Plan en Odion lanceerden onlangs nieuw elektronisch cliëntendossier en ondersteuningsplan. Carenzorgt is hiervan onderdeel. Gerdien Rebel (eindverantwoordelijke ECD) en Jolene van Duin (projectleider implementatie ECD) delen hun ervaringen. 

Carenzorgt cliënt kan rapporages inzien

Wil jij mensen met een beperking meer vertellen over de cliëntervaringen met het nieuwe ECD? Lees hier het volledige interview (PDF).

Zelf eigenaar

Cliënten maken binnen het systeem een account aan en zijn zelf eigenaar van hun dossier. Ze kunnen de volgende onderdelen inzien:

  • Kalender
  • Berichten versturen en delen 
  • Eigen zorgplan
  • Eigen rapportages

Experimenten

Medewerkers stellen kritische vragen als het gaat over de openbaarheid van de cliëntrapportages:

  • Wat als cliënten hun vrienden uitnodigen op hun account?
  • Hoe schrijf je een rapportage die een cliënt zelf kan lezen? Kies je voor een schaduwrapportage?
  • Wat als ouders van kinderen met een meervoudige beperking meelezen en veelvuldig gaan bellen?

Of de openbaarheid van rapportages voor problemen gaat zorgen moet blijken door ermee te werken in de praktijk, aldus Odion. Het systeem biedt nog steeds een mogelijkheid om een rapportage alleen zichtbaar te maken voor een collega, begeleider of gedragsdeskundige, maar het verzoek is om daar heel terughoudend mee om te gaan. 

Cliëntervaringen

De meeste cliënten zijn tot nu toe heel enthousiast. Zij zijn blij dat ze van die lange plannen af zijn en vinden het fantastisch dat ze nu echt zelf kunnen zien wat begeleiders opschrijven in hun ondersteuningsplan. Voor sommige mensen is het ook wel confronterend als bij de beantwoording van de vragen blijkt dat ze minder zelfstandig zijn dan ze dachten en toch nog wel hulp nodig hebben bij de boodschappenlijst, post of financiën.

Ontevredenheid over behandeling

Bij het doorlopen van de vragenlijst is het de bedoeling dat begeleiders de cliënt vragen of hij/zij het eens is met de type ondersteuning die hij/zij ontvangt. Bij ontevredenheid kan de cliënt het stappenplan uit de Handreiking Bemoeizorg invullen.

Bron: Odion

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer