Toon zoekbalkToon menu

Leefstijl

Als iemand rookt: hoe ga je dan het gesprek aan? 27/05/2019

Gezinnen waarvan de ouders een licht verstandelijke beperking hebben, hebben meer kans op gezondheidsachterstanden. Dit speelt bijvoorbeeld als een ouder rookt. Gezinsbegeleider Indra: ‘Een collega van mij begeleidde een gezin met drie kinderen en een vader die rookte. Toen zij hem vertelde over een project over stoppen met roken, gaf hij aan dat hij wel interesse had om mee te doen.’

Het project ‘Gezonde Omgeving’ richtte zich op het terugdringen van roken bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Indra Klopper deed mee aan een onderzoek naar hoe motiverende gespreksvoering hierbij kan helpen. ‘Wat goed werkt is dat je naast iemand staat met oprechte nieuwsgierigheid, in plaats van met een vingertje te wijzen.’

Vooral vragen stellen 

gehandicaptensectorIndra voerde vijf gesprekken met de vader, Ruud. In elk gesprek gebruikte ze een andere tool rond het onderwerp gezond leven en roken. ‘Tijdens het eerste gesprek zijn we bijvoorbeeld ingegaan op wat hij eigenlijk van roken vindt. Hoe kijkt hij hier tegenaan? Welke twijfels heeft hij erover en wat vinden anderen ervan dat hij rookt? We werkten met een werkboekje waar hij van alles kon invullen. De laatste stap bestaat uit: wat ga je doen? Wil je stoppen? Of niet? Of besluit je voortaan niet meer te roken waar de kinderen bij zijn?’

Het laatste zetje

‘We hebben alles doorgenomen en dus dat werkboekje opgesteld’, vertelt Ruud. ‘Hierdoor kun je alles nalezen en nog eens overdenken. Dat was het positieve. Je hebt het echt zwart-op-wit voor je neus. Ik wilde al stoppen en heb het ook al heel vaak geprobeerd. Deze gesprekken hebben me het laatste zetje gegeven.’

Bespreekbaar maken, niet overtuigen

Indra maakte gebruik van motiverende gespreksvoering. De begeleider zorgt er dan voor dat de gesprekspartner zelf de motivatie vindt om veranderingen in gang te zetten. Dat kan door aan te sluiten bij de cliënt, zijn kwaliteiten en mogelijkheden uit te vergroten en hem uit te dagen deze in te zetten. ‘Samen op zoek gaan naar een oplossing werkt een stuk prettiger dan de ander proberen te overtuigen dat hij moet stoppen. Je steekt in op: vertel me, wat merk je en wat wil je? Tijdens de gesprekken heb ik steeds de verandertaal naar boven gehaald, door bijvoorbeeld te vragen naar de nadelen van roken en de voordelen van niet-roken. Wat ik tot slot wel prettig vond was dat we het echt bij één onderwerp hielden. Daardoor was er echt focus in het gesprek.’

Vervolgstappen

‘Als duidelijk is wat iemand wil, maak je vervolgens een plan van aanpak. Wat kan hij doen? Bij wie kan hij hiervoor terecht? Dit kunnen bijvoorbeeld vrienden, familie of de verslavingszorg zijn. Uiteraard is het niet mijn taak om iemand van de verslaving af te helpen, maar toch moet je iemand wel echt verder helpen als hij iets wil. Het is zonde als iemand vastloopt bij de instanties die hem daarbij kunnen helpen.’

Voordelen van stoppen

‘Bij Ruud bleek er inderdaad extra ondersteuning nodig te zijn. Hij had in het verleden al zoveel dingen geprobeerd om te stoppen. Nu wilde hij graag lasertherapie proberen, maar dit werd niet vergoed door zijn zorgverzekeraar. Na overleg met zijn begeleider hebben we besloten een fonds aan te schrijven. Het fonds besloot inderdaad om geld toe te kennen. Daar was hij superblij mee en de resultaten mogen er zijn. Zo heeft hij geen last meer van adembenauwdheid. Hij merkt dus echt al voordelen van het stoppen met roken.'

speel video af

Verhaal van Vanessa

Vanessa is gestopt met roken en vertelt hoe dat voor haar is. “Tijdens mijn zwangerschap heb ik gerookt. Het gevolg is dat allebei mijn kinderen astma hebben. Je merkt dat ze veel hoesten en vaak benauwd zijn."
Lees verder
Verhaal van Vanessa

https://www.youtube.com/watch?v=OrPxnAk54Xs

Vanessa is gestopt met roken en vertelt hoe dat voor haar is. “Tijdens mijn zwangerschap heb ik gerookt. Het gevolg is dat allebei mijn kinderen astma hebben. Je merkt dat ze veel hoesten en vaak benauwd zijn."

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer