Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2019 februari Bespreek tijdig hoe iemand de toekomst ziet

Gewoon Bijzonder

Bespreek tijdig hoe iemand de toekomst ziet // 20/02/2019

Philadelphia deed mee aan het leertraject van ‘Ouderen in het vizier’. Dit leverde een handreiking op die in onze leidraad ‘Oud en gelukkig’ staat. Namelijk: over ouder worden en de daarmee groter wordende kans dat iemand met een beperking moet verhuizen. Hoe ga je daar goed mee om?

verhuizen-ouderen-verstandelijke-beperkingElke Weidner is GZ-psycholoog bij Philadelphia en weet uit de praktijk wat een verhuizing voor een oudere cliënt, zijn naasten en het team kan betekenen. Wel of niet verhuizen is een spanningsveld. Iedereen die te maken heeft met een cliënt wil graag dat hij in zijn vertrouwde omgeving kan blijven. Alleen lijkt verhuizen soms een betere optie.

Download de handreiking 'Verhuizen van de oudere cliënt'

Ineens snel verhuizen

‘Op de werkvloer zien we dan ook dat het proces vaak niet goed verloopt. Ouder worden gaat meestal langzaam. Dat maakt het soms lastig voor zorgmedewerkers om twijfels op tijd en open te bespreken. Ook heeft het team vaak een band met de cliënt. Dan is loslaten niet makkelijk. Ineens kan het dan in een stroomversnelling komen. Dan moet er plotseling heel snel verhuisd worden. Terwijl mensen tijd nodig hebben om aan de gedachte te wennen en het goed voor te bereiden.’

Vraag vaker naar de toekomst

'Dit soort pijnlijke ervaringen willen we graag voorkomen. Zet het onderwerp daarom op tijd en regelmatig op de agenda. Ga met de cliënt in gesprek over ouder worden en vraag naar zijn ervaringen op de woonlocatie. Voelt hij zich veilig? Woont hij met plezier? Betrek ook familieleden en het team. Sommige oudere cliënten kunnen  duidelijk aangeven “het bevalt me hier niet meer, het is me te druk”, maar dat geldt niet voor iedereen. We moeten met de cliënt een kijkje nemen in de toekomst: Denk je dat het volgend jaar hier ook nog fijn is? Zo’n perspectiefvraag stellen we te weinig.’

De kracht van uitwisseling

Philadelphia deed als binnenringdeelnemer mee aan het leertraject ‘Ouderen in het vizier’ om een product aan te kunnen leveren voor de leidraad. Zij werden hiervoor gecoacht en kregen feedback van andere organisaties. Weidner: ‘Tijdens een bijeenkomst presenteerde iedere deelnemer het thema, het geplande product en de aanpak. Gesprekken hierover zorgden voor regelmatige aanpassing. Hier hebben we heel veel aan gehad. Uiteindelijk kwamen we uit op datgene wat misschien het belangrijkste doel van ons product is: het vergroten van bewustzijn.’

Sfeer van herkenning

‘Wat ook heeft geholpen is dat organisaties ons verdiepingsvragen gingen stellen. Bijvoorbeeld: Hoe zorg je dat het landt bij jouw organisatie? Door het leertraject krijg je een breder netwerk en je legt makkelijker contact met andere organisaties. Wat ik ook fijn vind is dat je in een jaar heel doelgericht ergens naartoe werkt. Door de beperkte tijd, de structuur van het leertraject en de opdrachten bereik je veel. En tot slot is de sfeer van herkenning, elkaar helpen en praten over situaties op de werkvloer heel fijn. Je ervaart dat andere zorgorganisaties tegen dezelfde problemen aanlopen.’

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Marian Maaskant

mail | meer info

info@marianmaaskant.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Gewoon Bijzonder