Home Nieuws Nieuws 2015 november Ondersteuningsplan verbeterd: 'praktisch en áltijd actueel'

Ondersteuningsplan

Ondersteuningsplan verbeterd: 'praktisch en áltijd actueel' // 24/11/2015

estineaEstinea en Vilans verbeterden het ondersteuningsplan. Het nieuwe zorgplan is 'praktisch en altijd actueel', vertelt ambulant begeleider Angela Meijers.

Cyclisch proces van 4 stappen

'Het verbeterde ondersteuningsplan is op een natuurlijke manier in te passen in het werk', vindt ambulant begeleider Angela Meijers. Je werkt in een terugkerend proces van 4 stappen:

Plan - Je maakt het ondersteuningsplan samen met de cliënt en / of vertegenwoordiger aan de hand van een vragenlijst. Deze gaat over doelen en afspraken. Alle andere cliëntinformatie, zoals een persoonsbeschrijving of gedragskundig rapport, zijn onderdeel van het ECD (elektronisch cliëntdossier) en staat niet meer in het ondersteuningsplan.

Do - Je voert de afspraken uit en schrijft erover.

Check - Minimaal 1 keer per half jaar bespreek je hoe het gaat met het ondersteuningsplan  met de cliënt en / of vertegenwoordiger.

Act - Als je actief met het verbeterde ondersteuningsplan werkt, komt er vanzelf een situatie dat je deze aanpast. Over het laatste proces vertelt Angela: 'Stel dat een cliënt wil leren reizen met het openbaar vervoer, maar dat dit niet zo soepel gaat als gedacht. In overleg maak je dan nieuwe afspraken die je direct doorvoert in het ondersteuningsplan. Zo blijft het altijd praktisch en actueel.'

Één ondersteuningsplan

https://www.youtube.com/watch?v=YY33Hyimqj8

Voor cliënten is het nieuw dat ze nog maar met één ondersteuningsplan werken. Persoonlijk begeleiders van wonen en werk of van dagbesteding delen de verantwoordelijkheid om het ondersteuningsplan op te stellen, te evalueren en actueel te houden. Hierdoor werkt dus iedereen met het nieuwe plan.

Voorloper in Nederland

Marjolein Herps en Sabine Timmer van Vilans hielpen met het verbeteren van het nieuwe ondersteuningsplan bij Estinea: "Veel medewerkers in de gehandicaptenzorg ervaren het ondersteuningsplan als lastig. Het systeem van Estinea helpt medewerkers hierbij. Estinea loopt naar mijn mening hiermee voorop in Nederland", vertelt Herps.

Lees meer over het ondersteuningsplan

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Interview
Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer