Home Thema's Ondersteuningsplan Praktijkverhalen Meer praktijkverhalen Op de koffie bij Dichterbij: Twinkle en Christa

Ondersteuningsplan

Op de koffie bij Dichterbij: Twinkle en Christa

Het ondersteuningsplan is het hart van de ondersteuning. Samen met je cliënt bepaal je welke ondersteuning nodig is, zodat je cliënt zich zo goed mogelijk redt en ontwikkelt. Maar hoe gaat het nu echt in de praktijk?

Team Ondersteuningsplannen komt nog steeds graag bij je op de koffie om te praten over het ondersteuningsplan. In 2015 dronken zij een kopje koffie met Twinkle de Schutter en Christa van der Leest, DVC’er en cliënt bij Dichterbij.

Twinkle en Christa van Dichterbij over het ondersteuningsplan

Twinkle en Christa

Plan op een A4-tje

Christa heeft zelf het plan op haar kamer. Zowel het ‘grote’ plan als het cliëntenplan. Het grote plan is eigenlijk geschreven voor begeleiders. Daar staat veel informatie in zoals de levensgeschiedenis en het persoonsbeeld en natuurlijk de doelen en afspraken. In het cliëntenplan staan de belangrijkste doelen en afspraken en dit is ook wat de cliënt krijgt.

Voor Christa betekent het dat er een A4-tje is waarop in korte zinnen staat wat het belangrijkste doel is en wat verder belangrijk is voor haar. Christa bepaalt zelf wat er wel en niet in het plan komt. Gelukkig mag dat ook. Bij Twinkle komt het ook wel eens voor dat andere cliënten er iets uit willen hebben wat er van de organisatie niet uit mag. Dat is best lastig. Per cliënt bekijkt ze dan hoe ze daar het gesprek over aan kan gaan of er een oplossing voor kan bedenken.

De vorm verschilt per cliënt

Voor het maken van doelen en afspraken werkt Dichterbij met het instrument ‘Ben ik tevreden?’*. Ook Christa heeft hiermee gewerkt, zowel bij wonen als bij dagbesteding. Het hielp om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat Christa meer wilde lezen. En met succes, want waar eerst in het cliëntplan werd gewerkt met picto’s, is het nu geschreven tekst. En leest Christa regelmatig zelf in het ‘grote’ plan. Soms staan er wel wat moeilijke woorden in, dan vraagt ze even wat het betekent. Maar het meeste kan ze gewoon zelf lezen. Het helpt haar bij het lezen, maar ook om even stil te staan bij hoe het ook alweer gaat.

Twinkle vertelt dat een cliëntplan eigenlijk altijd gemaakt wordt, behalve als het niveau van de cliënt zo laag is dat het niet kan. De vorm van het cliëntplan is dan ook per cliënt anders: tekst, zoals bij Christa, of plaatjes. Soms spreekt ze tekst in. Net wat bij iemand past.

Verbeteringen ondersteuningsplan

Zijn er eigenlijk nog verbeteringen mogelijk? Christa denkt even na, maar vindt eigenlijk dat het heel goed gaat. Het is fijn als het zo blijft. Ook Twinkle vindt dat het wel goed gaat. Ze vindt het fijn dat er een plan wordt geschreven voor de cliënt. Zij vindt dat dit nog wel sterker mag. Hoe, dat weet ze niet precies. Ook zou ze het fijn vinden als in één keer duidelijk is wat de afspraken zijn. ‘Nu moet je eigenlijk het hele plan doorlezen, daar heb je natuurlijk geen tijd voor, want je bent er wel even mee bezig.’ 

Team op de koffie

Mag het team ook eens bij jou op de koffie komen? Lees er meer over in het nieuwsbericht 'Team ondersteuningsplannen komt bij je op de koffie!'

* 'Ben ik tevreden?' is een praktisch instrument waarmee de kwaliteit van bestaan van cliënten wordt gemeten. De dialoog staat centraal. De cliënt vertelt wat hij vindt van zijn kwaliteit van bestaan: ’wat kan ik? Wat heb ik nodig? Wat kan ik zelf? Waarbij kan iemand uit mijn netwerk helpen? En waarbij heb ik professionele hulp nodig?’ Daarnaast is er een familie-enquête. BIT vormt de basis voor het ondersteuningsplan.

Marjolein Herps

mail | meer info

m.herps@vilans.nl

Lees meer

foto van Marjolein Herps

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer