Home Thema's Probleemgedrag Voor op de werkvloer Sociale Informatieverwerkingstest (SIVT)

Probleemgedrag

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Leren

Praktijkverhalen

Onderzoek

Nieuws

Licht verstandelijke beperking

Sociale Informatieverwerkingstest (SIVT)

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het ontwikkelen en valideren van de Sociale Informatieverwerkingstest (SIVT). Het is een hulpmiddel waarmee je gedragsproblemen en agressief gedrag bij kinderen en jongeren in kaart brengt. De test is inmiddels online beschikbaar. SIVT is ook geschikt voor mensen met een licht verstandelijke beperking. 

test-agressie-lvb-Online test bij agressief gedrag

De interactieve digitale test meet hoe kinderen of jongeren denken en doen, bijvoorbeeld als hen iets vervelends overkomt in sociaal contact met anderen. Uitgangspunt is dat gedachten en ideeën per persoon kunnen verschillen, maar dat deze toch alle kunnen leiden tot agressief gedrag. Door de test kun je per individu begrijpen hoe dit gedrag tot stand komt. De test is beschikbaar via uitgeverij Hogrefe

Wat moet je weten over deze test?

De SIVT is een test waarmee je:
  • Zwakke en stere punten van de sociale informatieverwerking in kaart brengt;
  • Gedragsproblemen (of bijkomende problemen) van kinderen en jongeren in kaart brengt (daarbij speelt de verwerking van sociale informatie een rol);
  • Inzicht krijgt in de sociale informatieverwerking van het kind;
  • Handvatten krijgt voor verdere behandeling.

Sociale informatieverwerking 

Sociale informatieverwerking bestaat uit zes stappen: 
  1. waarnemen van de situatie en probleemherkenning (Encoderen)
  2. betekenis geven aan de waarneming
  3. doelen stellen
  4. bedenken van verschillende reacties als oplossingen (Respons-generatie)
  5. Beoordelen van de reacties en kiezen van één reactie als oplossing (Responsevaluatie en -selectie)
  6. uitvoeren van de reactie

Proefschrift van Maaike van Rest

In maart 2018 leidde dit al tot het proefschrift van Maaike van Rest (VU Amsterdam) met de titel Social Information Processing in Adolescents with Mild to Borderline Intellectual Disability: Executive Functions, Situational Factors, and Instrument Development.
Bron: Kenniscentrum LVB

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer