6 tips die je helpen om te gaan met verward gedrag
Gepubliceerd op: 17-07-2019
Als zorgprofessional krijg je steeds vaker met verwarde mensen te maken. Irene Baten van het Kenniscentrum Zorginnovatie geeft je tips over hoe je kunt omgaan met verward gedrag.
Bij verward gedrag denk je al snel aan psychiatrie, maar ook mensen met licht verstandelijke beperking, niet-aangeboren hersenletsel, autisme en dementie kunnen verward gedrag vertonen. Irene: ‘Er wonen daarnaast steeds meer mensen met verward gedrag thuis. Dit komt onder andere omdat mensen steeds vaker thuis behandeld worden omdat dat effectiever en fijner voor hen is. Dat betekent dat zorgprofessionals die in de wijk werken hier steeds vaker mee te maken krijgen.’
De 6 tips
TIP 1. WEET WAT VERWARD GEDRAG IS
Verward gedrag is veel omvattender dan je denkt. Veel mensen denken al snel aan ‘openlijk storend of afwijkend gedrag vertonen’. Maar het kunnen ook teruggetrokken mensen zijn die minder opvallen. Als zorgprofessional heb je minder last van dit gedrag, maar de cliënt zelf kan er enorm onder lijden.
TIP 2. VERPLAATS JE GOED IN DE BELEVINGSWERELD VAN JE CLIËNT
Merk je dat iemand bijvoorbeeld wanen heeft? Luister dan toch naar het verwarde verhaal. Geef daarbij aan: ‘dit is jouw beleving, maar niet de mijne. Ik zie geen spinnen over de muur lopen, maar ik begrijp dat dit voor jou vervelend en angstig is.’ Laat het vervolgens aan de huisarts over om te constateren of er sprake is van een psychose.
TIP 3. RICHT JE VOORAL OP HET GOED OMGAAN MET GEDRAG
De neiging is soms om te gaan duiden waar iemand last van heeft. Terwijl het belangrijkste is dat je omgaat met bepaald gedrag. zoals angst en agressie.’
TIP 4. SCHAKEL TIJDIG HULP IN
Het is belangrijk om tijdig bijvoorbeeld een GGZ-partij te betrekken. Nu gebeurt dat vaak pas wanneer een situatie uit de hand loopt. Bespreek ook tijdig met collega’s waar je tegenaan loopt.
TIP 5. ORGANISEER DE HULP GOED
Mensen met verward gedrag krijgen met heel veel hulpverleners te maken. Ga met deze mensen in gesprek en zorg dat je de verwachtingen helder krijgt en dat er iemand de regie neemt. Maak hier afspraken over en leg deze vast.
TIP 6. LUISTER ECHT NAAR MENSEN EN HEB EEN OPEN HOUDING
Mensen met verward gedrag hebben dezelfde behoeftes als andere cliënten. Wanneer je als zorgverlener niet lekker in je vel zit, kan een cliënt daar op reageren. Of je gehaast bent of niet, de manier waarop je zit: het kan allemaal van invloed zijn. Ook inlevingsvermogen is belangrijk. Wat wij verward vinden, hoeft voor een ander nog niet verward te zijn, maar dan begrijpen wij dat alleen niet. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij problematiek als zorgmijding, vervuiling, hoarding en angst.