Goede voorbeelden ondersteuningsplan – verhalen uit de praktijk
Gepubliceerd op: 01-09-2020
Laatst bijgewerkt op: 06-05-2024
Mensen met een verstandelijke beperking vinden het soms lastig om te praten over wat ze willen en nodig hebben. Ook beslissingen nemen gaat niet vanzelf. Verschillende middelen en methoden helpen hen daarbij. Maar hoe maak je een cliëntgericht ondersteuningsplan? En hoe ziet een cliëntgericht ondersteuningsplan er in de praktijk uit? Bekijk hier hoe 6 zorginstellingen dit aanpakken.
In het kort
Type tool
Toolkit
Voor wie
Begeleiders
Cliëntgroep
Verstandelijke beperking
Ontwikkelaar
Het LSR
Cliëntenorganisaties KansPlus, LFB, LSR en Ieder(In) verzamelden tussen 2017 en 2019 aandachtspunten die helpen om een cliëntgericht ondersteuningsplan te maken. De aandachtspunten leverden best practices op (goede voorbeelden uit de praktijk) van 6 zorginstellingen. Daarnaast bedachten cliënten, familie en zorgverleners samen 8 tips. Hier vind je per zorginstelling de best practices en tips:
- best practice ASVZ
- best practice Dichterbij
- best practice Driestroom
- best practice Estinea
- best practice JP van den Bent
- best practice Zuidwester
4 aandachtspunten
- Welke vragen zijn het belangrijkst in het plan? En hoe gaan de gesprekken vooraf?
- Kan de cliënt zelf meepraten en meebeslissen over het plan?
- Werken cliënt, familie en zorgverleners goed samen? Wat doet de familie? En wat doen de zorgverleners?
- Hoe is het ondersteuningsplan geschreven en vormgegeven?
Voor wie zijn de best practices?
Deze best practices zijn geschikt voor zorginstellingen die hun ondersteuningsplan cliëntgerichter willen maken. Of zorginstellingen die cliëntenperspectief en persoonsgerichte zorg erg belangrijk vinden en willen weten hoe ze daar meer mee kunnen doen in de praktijk.