Naar hoofdinhoud Naar footer

Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028

Gepubliceerd op: 08-01-2024

Laatst bijgewerkt op: 11-01-2024

Het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028 helpt je om mensen met een beperking de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden. Het is een vervolg op het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2017-2022. Het Kwaliteitskompas is er ook als samenvatting in makkelijke taal.

In het kort

Type tool

Infographic, Richtlijn

Voor wie

Zorgverleners, Begeleiders, Beleidsmedewerkers, Kwaliteitsfunctionarissen

Bron

Ontwikkelaar

VGN

Het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg biedt het volgende:

  • hulp voor professionals en organisaties om zorg te verbeteren en om te blijven leren en reflecteren;
  • duidelijkheid aan mensen met een beperking en hun netwerken over wat zij mogen verwachten van de zorg en ondersteuning;
  • inzicht in de kwaliteit van de zorg;
  • hulp voor leidinggevenden om voorwaarden voor kwaliteit te maken;
  • input voor (de doorontwikkeling van) beleid;
  • handvatten om het beleid te verantwoorden naar externe partijen.

Het Kwaliteitskompas is opgebouwd uit 4 onderdelen die bouwstenen worden genoemd. Deze bouwstenen zijn:

  1. Het zorgproces rond de individuele persoon
  2. Onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking
  3. Professionele ontwikkeling
  4. Inzicht in kwaliteit

Uit het Kwaliteitskompas is een aantal andere tools voortgekomen, zoals de Handreiking ondersteuningsplannen en de Leidraad Perspectief op persoonsgerichte zorg.

Aandacht voor persoonlijke ervaringen

Vergeleken met het Kwaliteitskader is er in het Kwaliteitskompas meer aandacht voor de inbreng van mensen met een beperking en hun persoonlijke ervaringen. Ook hun sociale netwerk krijgt aandacht, bijvoorbeeld de kennis uit de praktijk van naasten. 

Daarnaast is het taalgebruik aangepast: zo min mogelijk jargon en weg van de instrumenten en van het heilige moeten. De samenvatting in makkelijke taal helpt hier ook bij.