Naar hoofdinhoud Naar footer

Hoe begeleid ik mensen met een beperking naar een baan?

De overheid stimuleert mensen met een beperking om actief deel te nemen aan de Nederlandse arbeidsmarkt. De meeste cliënten met een beperking willen dit zelf ook graag. Door te werken voelen mensen zich weer écht onderdeel van de maatschappij. Vaak kunnen mensen met een beperking echter niet meekomen in reguliere programma’s. Hoe kun je als begeleider deze mensen toch aan een passende baan helpen?

Zoektocht naar een passende baan

Zoek eerst een richting waarin je cliënt een passende baan kan vinden. Een cliënt met een fysieke beperking is bijvoorbeeld belemmerd bij (zwaar) lichamelijk werk, maar kantoorfuncties zijn wel zeer geschikt. Heeft jouw cliënt juist een zintuiglijke beperking, dan zijn er nog meer opties. Je cliënt kan bijvoorbeeld aan de slag in de verkoop, horeca, maar ook op kantoor.

Daarnaast kunnen mensen met een beperking met een chronische ziekte verschillende functies bekleden en is regelmatig ziekteverlof met name wat hen beperkt. Een groot deel van de Nederlandse werkenden heeft een chronische ziekte, dus dit hoeft zeker geen belemmering te zijn voor goede kansen op de arbeidsmarkt. Cliënten met een verstandelijke beperking kunnen aan de slag via speciale projecten.

Samen een cv maken en sollicitatiebrief opstellen 

Solliciteren naar een baan begint met een sollicitatiebrief en cv maken. De cliënt brengt hierin naar voren waarom hij of zij geschikt is voor de functie. Ook beschrijf je welke kennis en vaardigheden de cliënt bezit die hierop aansluiten. Hierbij hoef je de beperking meestal nog niet te benoemen, tenzij deze gevolgen heeft voor het functioneren van je cliënt.

Een cv maken voor iemand met een beperking is in feite hetzelfde als het opstellen van een cv voor iemand die geen beperking heeft. Volgt hierop een sollicitatiegesprek, dan hoeft de cliënt wederom niet altijd over zijn of haar beperking te praten. Je cliënt kan het er pas later tijdens het sollicitatieproces over hebben, zoals in een tweede gesprek.

Onderstreep de positieve kanten van een beperking 

Sommige werkgevers zijn misschien in eerste instantie huiverig over het aannemen van iemand met een beperking. Daarom is het aan te raden om te focussen op de positieve kanten van je cliënt. Een werknemer met een beperking brengt namelijk sterke punten met zich mee. Zo is iemand met een lichte beperking vaak flexibel en goed in probleemoplossing. Door zijn of haar beperking moet je cliënt immers ook in het dagelijks leven regelmatig oplossingsgericht denken. Het kan even tijd kosten om oplossingen op de werkvloer te vinden, daarom is het belangrijk om dit met de werkgever en eventueel de collega’s te bespreken. Spoor je cliënt aan om waar nodig het gesprek hierover aan te gaan.

Is er subsidie mogelijk om het voor de werkgever aantrekkelijk te maken?

Sommige werknemers met een beperking kunnen maar enkele uren in de week werken. Dit zorgt ervoor dat het een werkgever soms meer kost dan het oplevert om diegene aan te nemen. Gelukkig werkt de gemeente met subsidies om werkgevers te compenseren.

Werkgevers zijn hier niet altijd van op de hoogte, dus geef je cliënt eventueel folders mee over subsidieaanvraag. Hoe meer een werkgever zich moet aanpassen, hoe hoger de subsidie is waarmee het loon wordt aangevuld tot het niveau van het minimumloon. Het is belangrijk om als begeleider te kijken wat er mogelijk is met deze subsidie, zodat je cliënt nieuwe kansen heeft om aan het werk te kunnen.

Deze tips zijn tot stand gekomen in samenwerking met CVster.nl.

Deel deze pagina via:

Contactpersonen