Toon zoekbalkToon menu

Ervaringsdeskundigheid

Dit vinden cliënten belangrijk: zelf kunnen bepalen

In de waan van alledag, kan het soms verleidelijk zijn om in de actiestand gaan. Vooral om op te lossen. Soms neem je dan onbedoeld de regie over. Terwijl zelfredzaamheid heel belangrijk is voor cliënten en ervaringsdeskundigen. Leer mee van hun inzichten en lees wat jij kan doen. 
autistische man
Johan is 32 en ruim 5,5 jaar cliënt bij Het Houvast. Hij heeft in verschillende zorginstellingen gewoond, ook vaak in groepen. Dat werkte voor hem niet. Sinds 1,5 jaar heeft hij in plaats van een appartement een eigen huis met tuin. Hier woont hij samen met zijn hond Hummer. ‘Ik heb nu meer rust. Ze laten me hier echt mijn eigen ding doen. Niemand mag hier zomaar binnenkomen als ik dat niet wil. Dat was bij die andere echt wel anders. Daar is veel gebeurd en dat zal ik nooit vergeten, maar ik ben er niet meer zo mee bezig. Ik heb nu een normaal leven voor zover normaal mogelijk is voor iemand als ik.’

Lees Johans verhaal in het artikel ‘Werkbezoek bij Houvast’ 

Sessie om te praten over de toekomst 

Het verhaal van Johan maakt duidelijk dat de regie overnemen niet werkt. Aansluiten en ondersteunen wel. Zorgorganisatie Driestroom doet dit bijvoorbeeld met hun Alledaags Gelukmodel. Het model is nog in ontwikkeling. Toch past de Driestroom al heel veel onderdelen toe. Onderdeel is bijvoorbeeld een sessie om te praten over de toekomst van cliënten. 

Zelf kunnen bepalen 

‘Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik nou wilde voor mijn toekomst’, vertelt Cor, een bewoner van de Driestroom. ‘Ook had ik de neiging om vooral naar het verleden te kijken. Toen hebben we een bijeenkomst gehouden. Mijn gedragsdeskundige en begeleider waren daarbij. Ik bepaalde zelf wie ik verder uit mijn netwerk uitnodigde. Zij konden vragen stellen. Wie is Cor op zijn best? Waar ga je heen? Wat wil je doen? Wie doet wat? Wanneer hebben we in het verleden gezien dat jij op je best bent? Dat zorgde voor inzicht. Ik bepaalde zelf welke informatie op mijn poster kwam. Ik vond het fijn dat het om mij draaide. Daarbij werkt het goed als je direct ondersteund kan worden door de mensen om je heen.’ 

Dit kun jij doen


8 kenmerken die cliënten belangrijk vinden

Er is natuurlijk niet iets wat voor iedereen geldt. Ieder mens is anders. Het belangrijkste is dat je aansluit op behoeftes van het individu. Toch zijn er wel kenmerken die vaker terugkomen in verhalen van mensen met een beperking. Verhalen die we ophaalden voor het project Begeleiding à la carte (Balc). ‘Ik wil zelf kunnen bepalen’ is een van die kenmerken. Dit artikel is onderdeel van een serie.

Bekijk de andere zeven kenmerken: 
  1. Ik wil een band met jou kunnen opbouwen.
  2. Ik vind gemeende aandacht van jou belangrijk.
  3. Ik wil zelf kunnen ervaren.
  4. Ik wil dat je mij als totaal mens ziet.
  5. Ik wil vertrouwen krijgen.
  6. Ik wil vooral hulp wanneer ik daarom vraag. 
  7. Ik wil dat je met mij praat, in plaats van over mij. 

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer