Toon zoekbalkToon menu

Licht verstandelijke beperking

Onderwijsmodule Verslaving

De Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking heeft een lesmodule ontwikkeld gericht op verslaving bij mensen met een licht verstandelijke beperking of zwakbegaafdheid. 
De module is bedoeld voor studenten van mbo-zorgopleidingen en interne academies van zorgorganisaties. Na het volgen van de lesmodule Verslaving weten studenten onder andere wat het verband is tussen middelengebruik en een licht verstandelijke beperking.

Ook leren ze het verschil tussen gebruik, misbruik en verslaving. En kennen ze de basisbehoeften (autonomie, verbondenheid en competentie) die bij een cliënt aan bod moeten komen om hem of haar te motiveren tot het verminderen van of stoppen met gebruik.

De module bestaat uit een docentenhandleiding, studentenhandleiding en diverse presentaties. Je kunt de module rechtstreeks opvragen door een e-mail te sturen naar Luciënne Heerkens, kennismanager AWVB, G.C.J.Heerkens@tilburguniversity.edu

Casus

Samir is docent maatschappelijke zorg binnen het mbo en werkt daarnaast als opleidingsfunctionaris bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Hij zou op beide werkplekken graag meer aandacht willen besteden aan verslaving bij mensen met mensen met een licht verstandelijke beperking. Welke onderwijsmaterialen zou hij kunnen gebruiken om zijn les vorm te geven?​

Onderbouwing bruikbaarheid

Research-based kennis. Kennis op basis van onderzoek.

Beoordeling
De module Verslaving is gebaseerd op wetenschappelijke kennis die is voortgekomen uit het promotieonderzoek dat is uitgevoerd door dr. Noud Frielink, verbonden aan de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWLVB, Tranzo, Tilburg University), onder begeleiding van prof. dr. Petri Embregts (AWVB) en prof. dr. Carlo Schuengel (VU Amsterdam).

Bronnen
  • Frielink, N., Schuengel, C., & Embregts, P. J. C. M. (2015). De interventie Sterker dan de kick: Beïnvloeding van de motivatie voor verslavingshulp bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. GZ-Psychologie, 7(8), 9-11 (bron)
  • Frielink, N., Schuengel, C., Kroon, A. A. C., & Embregts, P. J. C. M. (2015). Pretreatment for substance-abusing people with intellectual disabilities: intervening on autonomous motivation for treatment entry. Journal of Intellectual Disability Research, 59, 1168-1182 (bron)

Deze tool is onderdeel van
Leidraad LVB in het vizier.
Ga naar de leidraad
Leidraad LVB in het vizier hoort bij onderzoeksprogramma
Gewoon Bijzonder.
Lees meer over Gewoon Bijzonder

 

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.