Naar hoofdinhoud Naar footer

CABRIO-training: ervaringen uit het veld

De CABRIO-training van Sofie Sergeant en Henriëtte Sandvoort helpt teams om zo goed mogelijk samen te werken rond een onderzoek of een project. Rianne Simons (junior onderzoeker bij Pluryn), gedragskundige Shireen Kaijadoe (Karakter Academie), docentonderzoeker Angela Prudon en lector Maaike Hermsen (hogeschool Arnhem en Nijmegen) volgden de training. Team Kennisplein Gehandicaptensector vroeg naar hun ervaringen.

YouTube video thumbnail
YouTube video thumbnail

Welke voordelen ervaar je als je de CABRIO-training volgt? Angela Prudon (docentonderzoeker aan de HAN) en Maaike Hermsen (lector Ethiek van Verbinding met mensen met een Verstandelijke Beperking aan de HAN) volgden de training en vertellen in dit filmpje over hun ervaringen. 

'Je bent nooit uitgeleerd' 

Shireen Kaijadoe werkt voor Karakter Academie en volgde eveneens de CABRIO-training. In dit filmpje vertelt zij wat ze hiervan heeft geleerd.

Wat betekent 'inclusief' eigenlijk? 

Rianne Simons (junior onderzoeker bij Pluryn) vertelt: 'Als onderzoeker vind ik het samenwerken met de mensen om wie een onderzoek gaat een grote meerwaarde voor de kwaliteit van onderzoek. Ook vanuit ZonMw, de financierder van het onderzoek dat ik uitvoer, is inclusiviteit een belangrijk uitgangspunt. Maar "inclusief”, wat betekent dat eigenlijk? En hoe pak ik dat aan? En wat heb ik daarvoor nodig? En.. En.. En.. Een heleboel vragen stapelen zich op. Gelukkig is er de CABRIO-training waarin je met deze vragen aan de slag kunt.'

Aansluiting vinden bij elkaars mogelijkheden 

'Met het onderzoeksteam waren we voor de training vooral aan het zoeken naar manieren waarop we een co-onderzoeker in staat konden stellen om hetzelfde werk te doen dat wij deden, en wat voor aanpassingen we daarvoor moesten doen. Wat Sofie en Henriëtte ons geleerd hebben in de training is dat niet iedereen in elke stap een gelijkwaardige taak moet hebben, maar dat het gaat om het aansluiten bij elkaars mogelijkheden. Daar gaven zij zelf ook een goed voorbeeld in door beiden een eigen rol te pakken in het leiden van de training; een rol die past bij ieders kwaliteiten. Wat ik meeneem uit de training: ontdek eerst elkaars talenten en interesses, en kijk dan naar een taakverdeling die bij iedereen past.'

Denk 'out-of-the-box'

'Daarnaast stimuleert de training je om creatief te denken. De training geeft geen overzicht van tools, maar helpt je bij het ontdekken van ieders talenten en je werkwijzen daarop aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de manieren waarop elke onderzoeker het beste informatie verwerkt (visualiseren, luisteren naar gesproken tekst, lezen, etc.). Niet iedereen is dol op tekenen of woorden, en een standaard ‘inclusieve methodiek’ die voor iedereen werkt is er dus niet. Je kunt methoden uitproberen in de training. Zo hebben wij een ‘tableau vivant’ gemaakt. Erg leuk en inspirerend!'

Ontdek elkaars talent en maak samen keuzes

'Wat mij vooral is bijgebleven en stuurt in het doen van inclusief onderzoek is de volgende opmerking: “Als een co-onderzoeker vraagt: ‘Wat is de volgende stap?’ hebben onderzoekers vaak het gevoel dat zij het antwoord hierop moeten weten en van tevoren een heel plan klaar moeten hebben voordat ze iemand anders bij het onderzoek betrekken. Maar bij participatief onderzoek is het juist belangrijk om samen de volgende stap te bepalen, en samen keuzes te maken in het onderzoek.” Dit raakt voor mij de kern en het punt waar ik als onderzoeker onbewust tegen aan liep. Ik moet nog vaak terugdenken aan deze uitspraak wanneer ik inderdaad weer eens met mezelf aan het denken ben over de volgende stap vóór ik anderen betrek. Je hoeft het antwoord niet altijd te weten. Ga samen opzoek naar die volgende stap.'

'Al met al een waardevolle training met kundige trainers, afgestemd op de vragen die in jouw onderzoeksteam spelen. Een training die je op weg helpt om samen te werken in onderzoek met mensen met en zonder beperking op een manier die bij ieders mogelijkheden en kwaliteiten past. Erg waardevol en zeker een aanrader!'

Nieuwe website CABRIO-training

De CABRIO-training geeft antwoord op vragen van teams over hoe ze inclusief onderzoek samen het beste kunnen vormgeven. Als trainersduo gingen Sofie en Henriëtte van start om teams te ondersteunen vanuit het onderzoeksproject 'Samen werken, Samen leren' binnen het ZonMw-programma 'Gewoon Bijzonder'. Wat is er sindsdien gebeurd?

Meer informatie: