Mensen met een beperking vinden het soms lastig om te praten over hun eigen behoeften. Ook het nemen van beslissingen gaat niet vanzelf. Verschillende middelen en methoden helpen hen daarbij.
Cliëntenorganisaties KansPlus, LFB, LSR en Ieder(In) verzamelden tussen 2017 en 2019 aandachtspunten die bijdragen aan het realiseren van een cliëntgerichte aanpak van het ondersteuningsplan. Met als resultaat: 6 best-practice omschrijvingen van zes zorginstellingen en 8 tips van cliënten, familie en zorgverleners tezamen.
Best practice ASVZ
Best practice Dichterbij
Best practice Driestroom
Best practice Estinea
Best practice JP van den Bent
Best practice Zuidwester
Vier aandachtspunten
- Welke vragen staan centraal in het plan? En hoe zien de voorbereidende gesprekken er uit?
- Is sprake van een actieve inbreng van en regie bij de cliënt?
- Is sprake van een gezamenlijk werken in de driehoek? Wat is de rol van de familie en andere naasten? En wat is de rol van de zorgverleners?
- Hoe zien formulering en vormgeving van het ondersteuningsplan er uit?
Voor wie?
- Zorginstellingen die hun ondersteuningsplan cliëntgerichter willen maken.
- Zorginstellingen die het cliëntenperspectief en persoonsgerichte zorg hoog op de agenda hebben en willen weten hoe ze hier gehoor aan kunnen geven in de praktijk.
Bron: het LSR
Informatie over het ondersteuningsplan