Naar hoofdinhoud Naar footer

Goede voorbeelden ondersteuningsplan – verhalen uit de praktijk

Gepubliceerd op: 01-09-2020

Hoe ziet een cliëntgericht ondersteuningsplan er in de praktijk uit? Hoe kom je tot een cliëntgerichte aanpak van het ondersteuningsplan? Mensen met een beperking, familieleden en zorgverleners van zes zorginstellingen hebben hun ervaringen en best practices op een rij gezet.

Mensen met een beperking vinden het soms lastig om te praten over hun eigen behoeften. Ook het nemen van beslissingen gaat niet vanzelf. Verschillende middelen en methoden helpen hen daarbij. 

Cliëntenorganisaties KansPlus, LFB, LSR en Ieder(In) verzamelden tussen 2017 en 2019 aandachtspunten die bijdragen aan het realiseren van een cliëntgerichte aanpak van het ondersteuningsplan. Met als resultaat: 6 best-practice omschrijvingen van zes zorginstellingen en 8 tips van cliënten, familie en zorgverleners tezamen.

Vier aandachtspunten

  1. Welke vragen staan centraal in het plan? En hoe zien de voorbereidende gesprekken er uit?
  2. Is sprake van een actieve inbreng van en regie bij de cliënt?
  3. Is sprake van een gezamenlijk werken in de driehoek? Wat is de rol van de familie en andere naasten? En wat is de rol van de zorgverleners?
  4. Hoe zien formulering en vormgeving van het ondersteuningsplan er uit?

Voor wie?

  • Zorginstellingen die hun ondersteuningsplan cliëntgerichter willen maken.
  • Zorginstellingen die het cliëntenperspectief en persoonsgerichte zorg hoog op de agenda hebben en willen weten hoe ze hier gehoor aan kunnen geven in de praktijk.

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

Soort

Achtergrond

Taal

Nederlands

Organisatie / Uitgever

Het LSR